Wie weet een lekker recept voor een dressing bij de salade?

Warm weer, dus ik maak veel salades en ik zoek nog naar wat andere recepten dan de dressing die ik meestal maak.
Dankjewel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Het beste antwoord

Wat dacht je van een Honing-mosterd dressing?

1 eetlepel honing
5 eetlepels olijfolie
2 eetlepels citroensap
1 eetlepel mosterd
1/2 teen knoflook

Hak de knoflook heel fijn en meng alle ingredienten door elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heerlijke dressing,dankjewel

Andere antwoorden (6)

Heel apart en lekker kruidig, perfect bij een geitenkaassalade bijv;
Meng 3 eetl. witte balsamico-of wittewijnazijn met zout en peper en een beetje suiker. Klop hier 3 eetl. olijfolie door.
Was de tijm, hak hem fijn en voeg aan de dressing toe.

Voor de geitenkaassalade; was kropsla en rucola en trek in kleinere stukjes. Snijd tomaten in plakjes, snijd geitenkaas in stukjes of mozzarella in 4 plakjes per bolletje. Leg steeds wat stukjes geitenkaas of een plakje mozzarella op de salade en besprenkel dit met de dressing. Lekker met verse baquette of chiabatta.
nb; je kunt de kleine blaadjes v.d. tijm het best met de vingers afstropen, tegen de richting v.d. takjes in.

Dressing bij groene salade;
Meng mosterdcreme( bijv. dijonnaise) of mosterd-honing met yoghurt en limoensap. Op smaak brengen met wat zout.

Dressing bij tomaten- bonen salade;
Bak wat plakjes ontbijtspek knapperig, neem uit de pan.Fruit in het vet 1 gesn.(rode)ui glazig Blus de ui af met 3-4 eetl. rodewijnazijn. Breng op smaak met peper en evtl.zout en een beetje suiker. Klop 1-2 eetl. koudgeperste olijfolie stevig erdoor.

Meng uitgelekte gekookte snijbonen in grotere stukjes door de dressing en laat even intrekken. Snijd tomaten in plakjes en voeg ze aan de salade toe. Schil wat parmezaanse kaas met de dunschiller over de salade. Bestrooi de salade met de uitgebakken bacon of spekplakjes. Garneer met bieslook en wat dun gesneden partjes rode ui.
amc
13 jaar geleden
Klassieke Franse dressing (vinaigrette)
De klassieke Franse dressing bestaat uit drie delen olie, een deel azijn, een theelepel mosterd, een theelepel suiker of honing, zout en peper. Doe alle ingrediënten in een kom, behalve de olie. Als je eerst de olie in een kom doet, gaat de dressing schiften. Roer alles goed door elkaar en voeg als laatste druppelsgewijs de olie toe.

Uiteraard kan er met deze basisdressing flink gevarieerd worden. Wil je een lekkere kruidendressing? Voeg versgehakte kruiden toe. Een fijngehakt teentje knoflook maakt een lekkere knoflookdressing. Het is leuk om te experimenteren met verschillende dressings om zo iedere salade een ander smaakje te geven.

Bij een dressing van yoghurt of mayonaise wordt vaak ook azijn of citroensap toegevoegd.

Een heerlijke, echte Amerikaanse dressing op basis van mayonaise en tomatenketchup is de 1000 Island dressing.
Meng vijf eetlepels mayonaise met een eetlepel tomatenketchup. Voeg een eetlepel bieslook, een fijngehakt augurkje en een fijngehakt hardgekookt ei toe. Breng op smaak met zout en cayennepeper. Voor een magere versie van deze dressing kan de mayonaise vervangen worden door (Bulgaarse) yoghurt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb pas geleden ontdekt dat appelcider-azijn echt een heerlijke basis voor een dressing is. Het heeft van zichzelf al zoveel smaak dat je er weinig anders bij nodig hebt. Heel lekker is appelcider-azijn met basilicum, en dan liefst de basilicum even vantevoren al in de azijn doen, zodat de smaak van de basilicum wat meer loskomt.
Ik denk dat zelfs mensen die niet van salades houden, hierdoor fan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardbeienazijn met mayonaise is heerlijk! Haal wel de goede in huis, bijvoorbeeld die van Oil & Vinegar of zo. Als je wilt, kun je er voor de frisse smaak wat yoghurt bijdoen, maar dat doe ik nooit. Om het te verdunnen, gebruik ik wel eens zonnebloemolie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
olijf olie met balsamic en verse geraspte look
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd een basis dressing, n.l.:

2 eetl. olijfolie
1 eetl. azijn (maakt niet uit welke)
1 teentje uitgeperste knoflook
beetje zout

Het ligt er dan aan welke richting ik uit wil met smaak, maar ik doe er dan mosterd, pesto, kaas uit een busje, e.d. doorheen.