Hoe bak ik een worteltaart of cake met steviapoeder?

Ik zag bij een bekende winkelketen wortelcake, maar daarin zit teveel suiker. Heb thuis een (nog ongebruikte) pot steviapoeder staan.
Kan ik dat gebruiken om er een te bakken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (2)

Gevonden met de zoekopdracht 'worteltaart stevia':

Ingrediënten voor worteltaart met stevia

In deze kruidige taart met veel zoete smaken (wortel, krenten en rozijn) is de suiker vervangen door stevia.

1 sinaasappel
75 g hazelnoten
150 g boter
1 tl stevia, vloeibaar
150 g volkorenmeel
1 tl bakpoeder
150 g krenten en rozijnen
1 el koekkruiden
3 eieren, gesplitst
200 g geraspte wortel

Bereiding worteltaart met stevia

Verwarm de oven voor op 150 °C.
Vet een cakevorm in met boter en bestuif hem met bloem.
Rasp de schil van sinaasappel.
Hak of maal de hazelnoten heel fijn.
Roer de boter met de stevia, koekkruiden, sinaasappelrasp en de eidooiers tot een zachte massa.
Schep het meel erdoor. Meng de krenten en rozijnen erdoor.
Klop het eiwit in een andere kom stijf.
Schep de gehakte walnoten en de geraspte wortel door de eiwitten.
Schep het mengsel door de rest van het beslag.
Schep alles in de cakevorm, strijk de bovenkant glad en bak de cake in 1 uur à 1 uur en 15 minuten gaar.
Laat de cake in de uitgeschakelde oven 15 minuten afkoelen.
Stort hem daarna op een rooster en laat hem verder afkoelen.

Gebruikte maten

1 tl = 1 theelepel van 5 ml (maatlepelsetje, ca. 1 ½ gewoon theelepeltje)

1 el = 1 eetlepel van 15 ml

Geniet van deze lekkere worteltaart!
Ritsuka
10 jaar geleden
Worteltaart met stevia.

3 eieren, geklopt
180gr organische appelmoes of vetvervanger
180ml karnemelk
2 theelepels wit steviapoeder
2 theelepels vanille-extract
2 theelepels vermalen kaneel
2 theelepels bakpoeder
250gr bloem
1/2 theelepel zout
250gr ananas
250gr geraspte wortelen

Meng grondig in een grote kom eieren, appelmoes, karnemelk, stevia en vanille. Meng bloem, kaneel, bakpoeder en zout, en roer dit geheel in bij de andere mengeling. Roer langzaam ananas en wortelen erbij. Giet op een ingevette bakplaat. Bakken op 180°C voor 30 minuten of tot een tandenstoker die in het midden wordt geprikt er proper uitkomt. Laat afkoelen alvorens te nuttigen.