Kan ik een gehakt gordon blue van woensdag nog eten?

Woensdag bij de slagerij gekocht en sindsdien altijd in de koeling gelegen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.8K
crispy
4 jaar geleden
Als het gaat om voedselveiligheid kan je, waar je ook zoekt naar informatie, alleen maar het absoluut veilige advies vinden. In de praktijk ligt het vaak heel anders: de opgegeven houdbaarheidsdatum is altijd de datum waarop het gegarandeerd nog goed is, daarna kan het vaak nog lange tijd ook 'goed genoeg' zijn.
Voor een dergelijke gehakt cordon bleu van de slager moet je gewoon je verstand gebruiken: ruikt het nog helemaal goed, dan kan je het gewoon klaarmaken en, als het dan nog steeds goed ruikt, ook opeten. Let wel goed op: de cordon bleu bevat ook kaas die zijn eigen geur heeft, let dus goed op bij het ruiken of het nog goed is dat je de geur van de kaas niet verwart met de geur van vlees dat niet meer goed is.

Antwoorden (3)

Nee, die kun je niet meer eten. De houdbaarheid is slechts één dag (tenzij er een houdbaarheidsdatum op staat).
Voedingscentrum
Al een dag na de houdbaarheidsdatum kunnen er gevaarlijke hoeveelheden bacteriën in het gehakt zitten. Die bacteriën kun je niet zien, ruiken of proeven, maar van sommige kun je wel ziek worden.
Goed doorbakken van het gehakt zorgt weliswaar dat de bacteriën worden gedood, maar de kans is groter dat tijdens het bereiden van het gehakt keukenoppervlakken en gebruikte materialen besmet worden. Hierdoor kun je alsnog ziek worden.
Bronnen van slagers:
https://www.slagerijvandenbroek.nl/nl/content/hoe-lang-kan-ik-vlees-bewaren
https://www.slagerijveurink.nl/eetinspiratie/bewaren/
https://bader.keurslager.nl/home/met-goud-bekroond/bewaartips/
etc.
Toegevoegd op 15 december 2019 12:10: tekst
SimonV
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Hoezo het ligt in een koeling?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1 dag?? Nee datis zeker niet waar!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zou wat zijn als je vlees maar ene dag kunt bewaren. Voedselverspilling.
SimonV
4 jaar geleden
Varkensvlees 1-2 dagen. Gehakt 1 dag. Je kunt het wel voedselverspilling vinden, maar dat verandert niets aan de houdbaarheid van vers gehakt. Verifieer het morgen maar bij je slager.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik bewaar vlees al mijn hele leven 2 a 3 dagen en nog nooit ziek geweest. Je kunt zelf ook ruiken en kijken eerst.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Rauw gemalen vlees schijnt wel gevaarlijker te zijn dan niet gemalen vlees.
Manonnetje, ik zou het risico niet nemen.
Eerst goed er aan ruiken,
Vind je het zonde van het geld, dan zou ik zeggen bereid het een proef een heel klein stukje. Maar je kunt er beroerd van worden.
Ook of zelfs rundergehakt van 5 dagen oud !!! is echt te lang.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja ik ging plots buiten de deur eten. Was de bedoeling m vrijdag soldaat te maken maar helaas...
Ik gooi m dan wel weg. Zo de maar risico ziek te worden neem ik liever niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Herkenbaar , planning , het loopt inderdaad wel eens anders. Als je er de volgende keer aan denkt even in de vriezer leggen. Maar ja :)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dan vergeet ik m weer op tijd uit te leggen hahahaha
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi,
Onze slager (ook 1 portie) verpakt het graag vacuüm voor de klanten.
Idee?
+ Jodokus.
Rauw varkensvlees bederft snel. Rauw varkensvlees kan maximaal 2 dagen in de koelkast bewaard worden bij een temperatuur van 4 ℃.
Bereid varkensvlees is 2 tot 3 dagen te bewaren in de koelkast bij een temperatuur van 4 ℃.
Varkensvlees kan tot 4 maanden in de diepvries bewaard worden bij een temperatuur van -18 ℃.
Vries het varkensvlees in op de dag van bezorging wanneer u wenst het varkensvlees langer dan 2 dagen te bewaren.
Toegevoegd op 15 december 2019 12:12: bron