Al vóór 1960 begonnen Nederlandse consumenten een voorkeur voor halfvolle melk te ontwikkelen.
Maar de Nederlandse zuivelindustrie wist hier niet onmiddellijk op te reageren. Integendeel, nog in 1960 verhoogden ze het melkvetgehalte van 2,5 naar 3% en in 1968 zelfs naar 3,2 % om de Nederlandse consument waar voor zijn geld te geven.

Campina introduceerde in 1968 voor het eerst halfvolle melk.

In 1977 kwamen Westerse overheden met het advies vooral geen vet voedsel meer te eten.
Vanaf dat moment werd halfvolle melk op grote schaal geproduceerd.
SimonV