Welke kleurstof wordt gebruikt om advocaat feller te kleuren en heeft dit gezondheidsrisico?

Advocaat en tokkelroom zijn nagenoeg dezelfde soort "drankjes", maar tokkelroom is een beetje beige omdat het niet is bijgekleurd. Waarmee is advocaat gekleurd (naam en E-nummer) en wat zijn eventuele risico's voor de gezondheid?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dranken
3.2K
SentWierda
3 jaar geleden
Met betrekking tot advocaat kom je in kookboeken niet het gebruik van kleurstof tegen.
Als je advocaat thuis maakt, dan kun je kiezen of je eieren gebruikt me een gele dooier of met een dooier die neigt naar geel/oranje.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda
Het gaat er niet om wat wij met de kookboeken doen, maar wat een fabrikant voor troep in ons eten en drinken doet om het er mooier uit te laten zien.

Antwoorden (1)

Per merk kan de samenstelling (en dus de gebruikte kleurstof) verschillen.
Het AH huismerk Advocaat gebruikt twee natuurlijke kleurstoffen:
paprika-extract en luteïne (E161b)
Luteïne is een carotenoïde, Het komt voor in vele planten, echter wordt het meestal commercieel geïsoleerd uit gras, wier, brandnetels of Tagetes soorten.
Alle additieven met een e-nummer zijn goedgekeurd en hebben daarom in de voorgeschreven dosering geen risico voor de gezondheid.
De alcohol en cholesterol in Advocaat zullen een groter gezondheidsrisico hebben dan deze kleurstoffen.
Utrecht
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Precies, die laatste zin +