is het een feit dat cacaobonen voor het breken geroosterd worden?

in nederland worden de cacaobonen eerst gebroken en ontdaan van "de schil" en daarna geroosterd
maar in belgië worden ze eerst geroosterd en dan gebroken
klopt dit?

dit gaat over het maken van chocolade

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in principe maakt het toch niet zozeer uit of je de bonen roostert en ze dan breekt of dat je ze breekt en dan roostert
qua smaak kan het eventueel verschillen maar dat is toch eigen keuze?

Antwoorden (1)

Cacaovruchten worden handmatig geplukt en vervolgens opengehakt. De opengehakte vruchten laat men vijf tot zeven dagen fermenteren. Hierna worden de cacaobonen gedroogd in de zon of met speciale machines. Het resultaat is ruwe cacao, die na controles in balen wordt verpakt en wereldwijd verscheept.

In het land van aankomst worden de cacaobonen gesorteerd op basis van kwaliteit en grootte, schoongemaakt en daarna geroosterd bij een temperatuur van 120°C. De geroosterde bonen worden in kleine stukjes van 2 à 3 mm gebroken, die worden ‘nibs’ genoemd. De schaal eromheen wordt weggeblazen. Tot slot worden de nibs in speciale molens fijngemalen tot een bruine vloeibare cacaomassa die voor meer dan 50% uit cacaoboter bestaat.

Bovenstaande methode is overal precies hetzelfde, het maakt niet uit of dat in Nederland of in België is.
Amadea