wat is het verschil tussen mineraal water en bronwater?

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat is gezonder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-mineraalwater-bron-water.207505

Het beste antwoord

Definitie van EU van mineraalwater: De EU definieert natuurlijk mineraalwater als: "Bacteriologisch gezond water, een watervlak of een onderaardse laag tot oorsprong hebbende, afkomstig van een bron geëxploiteerd door een of meer natuurlijke of kunstmatige ontspringingspunten. Natuurlijk mineraalwater onderscheidt zich duidelijk van gewoon drinkwater: a) door de natuurlijke samenstelling , die gekenmerkt wordt door het gehalte aan mineralen, sporenelementen of andere bestanddelen en, in voorkomend geval, door bepaalde uitwerkingen, b) door de natuurlijke zuiverheid, waarbij deze kenmerken intact gebleven zijn dank zij de onderaardse oorsprong van dit water dat van ieder gevaar voor verontreiniging gevrijwaard is gebleven."
De voornaamste verschillen tussen natuurlijk mineraalwater en bronwater zijn:
* De geologische en hydrologische kenmerken van de bron, de chemische, fysische en microbiologische samenstelling en de klinische en farmacologische eigenschappen van natuurlijk mineraalwater moeten gekarakteriseerd worden; voor bronwater hoeft dat onderzoek niet te worden uitgevoerd.
* De samenstelling, de temperatuur en andere essentiële kenmerken van natuurlijk mineraalwater moeten constant blijven binnen natuurlijke schommelingen en niet door het debiet van de bron beïnvloed worden; bronwater stelt daar geen eisen aan.
* Natuurlijk mineraalwater dient bij de bron te worden gebotteld, bronwater mag ook elders worden gebotteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

bronwater komt uit een natuurlijke bron. mineraal water is water met mineralen, dat kan ook gewoon kraanwater zijn met toegevoegde mineralen.

Toegevoegd na 1 uur:
Water dat uit een bron komt hoeft niet de juiste mineralen te bevatten die een lichaam nodig heeft. Bij bronwater is dit wel zo, dus bronwater is wat dat betreft waarschijnlijk gezonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bronwater en mineraalwater wordt gewonnen uit natuurlijke of aangeboorde onderaardse bronnen die niet in verbinding staan met het grondwater.
Bronwater moet, zoals de naam al zegt, uit een speciale bron komen, mag niet behandeld zijn en moet van drinkwaterkwaliteit zijn. Sinds september 2003 mag bronwater wel met behulp van ozon worden gezuiverd. Bronwater kan zowel plat als bruisend (koolzuurhoudend) zijn.

De voornaamste eigenschappen om de term 'Natuurlijk Mineraalwater' te mogen hanteren zijn:

- mineraalwater wordt verdergaand onderzocht dan bronwater

- mineraalwater moet worden gebotteld aan de bron, bronwater niet.
- mineraalwater moet minstens een gehalte aan mineralen , sporenelementen of andere bestanddelen bevatten die de smaak veranderen of het water een therapeutische waarde geven.

Zouten, zwavelverbindingen en gassen zijn voorbeelden van stoffen die in het water zijn opgelost.

Toegevoegd na 43 seconden:
http://www.serveerkunde.be/Dranken.html