Is het gevaarlijk of kun je er ziek van worden, als je borden/bekers afwast en laat opdrogen ?

Mijn schoonmoeder, wast altijd af en laat de borden/bekers enzo gewoon opdrogen, dus niet afdrogen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (8)

Spoelt ze de vaat af nadat ze het gewassen heeft? Dat maakt wel verschil.
Verder zou ik me er niet al te druk over maken, afwasmiddel is natuurlijk niet zwaar giftig, je moet het wel op je servies en bestek kunnen gebruiken.
Als je er over gaat nadenken, kun je je ook afvragen of een theedoek wel zo hygienisch is. Hoe vaak en hoe heet wordt die gewassen, hoe vaak wordt die verschoond?
Ik heb overigens nog nooit gehoord van iemand die hier ziek van werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar is het wel raadzaam de borden/bekers even met gewoon water dan te naspoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, jouw moeder werkt juist hygienisch.
bedenk dat er veel bacterien op een vaatdoek zitten, tenzij je steeds een gestreken schone doek neemt voor iedere droogbeurt.

Toegevoegd na 16 minuten:
sorry, het moet natuurlijk theedoek zijn ipv vaatdoek.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaatdoek? Je bedoelt theedoek, denk ik.
Rieneke1
13 jaar geleden
haha nee ik zat te suffen, het moet theedoek zijn natuurlijk, bedankt!
Ik spoel ze ook bijna niet na, ik weet niet of het giftig is maar ik weet wel dat zeep resten bacteriën aantrekken, nu zal he wel meevallen met de afwas aangezien deze droog is na een bepaalde tijd. Maar of afwasmiddel zelf giftig is weet ik niet als je het zo inslikt ja denk ik wel maar met de verhouding waarme je afwast zeep/water denk ik niet

hier een link van mensen die het uit hebben gezocht
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=27358
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
99% van de zeep loopt er vanzelf vanaf, samen met het water... In het kwaadste geval krijg je een klein beetje (bijna helemaal nix) afwasmiddel binnen, en daar kun je best tegen. Als je zonder handen te wassen een boterham eet krijg je meer viezigheid binnen... En als je je handjes niet helemaal goed afspoelt, krijg je wellicht ook nog meer zeep binnen. Het is vooral het idee dat het "nog niet schoon is".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afwasmiddel is niet giftig. Anders had er een doodshoofd als gevarensymbool op de fles moeten staan.
Ik neem aan dat de vaat uitlekt op een druiprekje dus het meeste van de toch al zeer geringe hoeveelheid afwasmiddel lekt van de vaat af.
Wat achterblijft op de vaat na opdrogen is verwaarloosbaar weinig. Met zulke minieme hoeveelheden weet het menselijke lichaam wel raad.
Genoemde werkwijze is dus niet gevaarlijk en je zult er niet ziek van worden.
Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over de afwasborstel of het sponsje die telkens nat wordt weggezet en hergebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel slim van haar: de gemiddelde 'schone' (ja, vers uit de wasautomaat) theedoek is al een bron van bacteriën, laat staan de gemiddelde theedoek die al een paar keer vochtig is geworden en vervolgens weer langzaam gedroogd.

Afwas droog je af omdat hij zoveel plek inneemt als hij staat uit te druipen, of als je niet naspoelt om nog wat zeep te verwijderen. Maar voor de hygiëne hoef je het niet te doen, in tegendeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee is niet gevaarlijk.
Raadzaam om na de afwas even de vaat af te spoelen zodat al het sop eraf is. Dat geeft anders zo'n vies bijsmaakje.