Hoe kunnen de bacteriën van Yakult goed voor je zijn, als er in je maag maagzuur zit die alle bacteriën dood maakt?

met bio leerde ik dat het maagzuur een verteringssap is dat bacterien doodmaakt. maar hoe komen die yakult bacterien dan bij je darmen als bacterien in je maag worden dood gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

Maagzuur doodt niet alle bacterien en het maagzuur van de mens is lang niet zo sterk als van dieren. Daarom kunnen roofdieren rauw vlees eten zonder ziek te worden en mensen niet. dus zo sterk is het maagzuur van de mens niet. En we kunnen best overleven zonder een flesje Yakult. Het is een marketingtruukje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nergens is nog bewezen dat de bacterien van Yakult goed voor je zijn. De fabrikant roept het (hier in Nederland) al jaren. In Japan wordt het al decennia geroepen, maar tot op de dag van vandaag is er nog steeds geen onafhankelijk onderzoek geweest die de beweringen van de fabrikant staven.

Maar tja het moet verkocht worden, evenals al die supradyn en centrum pilletjes, waarvan ook nooit is aangetoond dat ze daadwerkelijk helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bacteriën in gewone voedingsmiddelen, zoals kaas en yoghurt, overleven het maagzuur inderdaad niet.
De Lactobacillus casei Shirota bacteriën in Yakult overleven het maagzuur wel. Die zijn zo gecultiveerd dat zij bestand zijn tegen maagzuur. Het is wetenschappelijk bewezen, onder andere door TNO, dat de Lactobacillus casei Shirota bacteriën levend in de darmen aankomen
Verder heeft het wetenschappelijk dossier van Yakult in november 2006 de Gedragscode van het Voedingscentrum met succes doorlopen.
De Gedragscode Wetenschappelijke onderbouwing Gezondheidseffecten voor Gezondheidsclaims voor eet- en drinkwaren is een initiatief van het Voedingscentrum. De Gedragscode is opgesteld in overleg met het bedrijfsleven, consumentenorganisaties, voorlichtingsinstanties, de wetenschap en overheid. Producenten kunnen voorheen hun gezondheidsclaim hier vrijwillig laten toetsen door een panel van onafhankelijke wetenschappers. Het panel van wetenschappers heeft in november 2006 op basis van het dossier, de claims van Yakult met succes goedgekeurd.

Groeten,
Ir. L. Franke - Voedingswetenschapper & diëtist
Yakult Nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat rapporten een gedragscode met succes doorlopen hebben betekent nog niet dat gezondheidsclaims waargemaakt worden, meneer L. Franke, met alle respect. Maar als u wel bedoelt dat die onderbouwing er is zie ik daar graag één of liefst meerdere verwijzingen naar. Pubmed en/of Cochrane voldoen wat mij betreft wel. Ik ben gek op dat soort leesvoer. :-) O ja, het VC vind ik bepaald niet het schoolvoorbeeld van een toonaangevend instituut qua wetenschappelijke neutraliteit. Het is naar mijn smaak een diëtistenclubje dat zijn oren stelselmatig wel heel erg laat hangen naar de commerciële belangen van de voedingsindustrie, o.a. die van u, eerlijk gezegd.
Kristal
12 jaar geleden
Ik leer weer wat van je Keesvi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Punt is dat wat hier beweerd wordt wel waar is. Die bacteriën arriveren levend in de darmen, hetgeen wetenschappelijk is aangetoond. Alleen hebben gezonde mensen niets aan dat spul. Bij zieke mensen is het nog maar de vraag of probiotica zoveel uithalen, maar goed, het gaat bij Yakult wel om de juiste, 'lichaamseigen' bacteriesoort. Antibioticakuren zijn berucht om het verstoren van de darmflora maar ook zonder probiotica in te nemen is dat na twee maanden echt wel weer volledig hersteld. Wat betreft die lichamelijke weerstand als claim: het menselijk lichaam heeft minimale hoeveelheden van een aantal voedingsstoffen nodig om gezond te blijven functioneren. Dat geldt ook voor die darmbacteriën. Maar het is niet zo dat de weerstand extra vergroot kan worden door meer ervan naar binnen te kieperen dan de overmaat die al in de darmen aanwezig is en steeds automatisch weer aangemaakt wordt. Voor probiotica geldt evenmin als voor vitamines en spoorelementen dat meer dan voldoende beter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals u al aangaf is pubmed een uitstekende bron om wetenschappelijke literatuur te raadplegen. In deze database zijn honderden klinische studies met probiotica te vinden.
Als u specifiek over Yakult informatie wenst, kunt u via onze website rechtstreeks contact opnemen.