Weet iemand iets over een Japans gerecht met jonge aal dat tsurimi heet?

Ik heb de naam gehoord, dus het kan zijn dat het anders wordt gespeld. Ik ben op zoek naar recepten voor Japanse gerechten met jonge aal. Graag met een link als die er is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
je hebt ook surimi, dat is nepkrab, wel erg lekker
Amadea
11 jaar geleden
Kabayaki wordt paling in het Japans genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat zag ik van die surimi en ik vermoed dat dat tsurimi ook niet kan kloppen, maar het lijkt me dat het iets moet zijn dat er qua klank op lijkt en dat is bij kabayaki niet het geval. Maar dank voor het reageren!

Het beste antwoord

Tsurimi is eigenlijk 'nepkrab' . Het zijn wit-roze sticks die meestal krabsticks genoemd worden. Ze zijn gemaakt van een witvis, meestal koolvis.
Ik ken in elk geval geen tsurimi van aalvlees.

Japan heeft veel aalrecepten en meestal is het geroosterde aal dat ze gebruiken.
De aal wordt gefileerd, in stukken gesneden en een half uur gemarineerd in rijstwijn (of sherry) , honing en soya saus. Je kunt ze dan als kebabs op sokjes rijgen.
Op de hibatchi of op de bbq. wordt het dan boven houtskool geroosterd, regelmatig omgedraaid en steeds weer met de marinade bestreken. Na een kwartiertje zijn ze dan klaar. Het kan natuurlijk ook onder de ovengrill maar de houtskoolrook geeft er natuurlijk dé smaak aan.

Als je gaat googelen op 'Unagi' krijg je allerlei aal recepten want in japan heet de zoetwater aal 'Unagi'.
De 'Unagi-no-kabayaki' wordt meestal vacuum verpakt aangeboden in de japanse supermarkten en het is traditie on die te eten in juli- augustus, als het warm weer is.
Deze aal wordt meestal gestoomd nadat hij is gegrild en daarna weer gegrild als hij in oost- Japan wordt bereid. In West-Japan wordt hij na het grillen niet gegrild dus de aal uit het oosten is altijd zachter en malser.

Hier nog een roerbak Unagi recept;

Meng 3 el. Mirin, 1 el. soyasaus, 1 el. rijstwijn (sake) en zet het even apart.
Verhit 1 el. plantaardige olie in een wok, roerbak hierin groene paprika in repen en
8 shiitakes paddestoelen (zonder stammetje en gesneden in smalle reepjes).
Roerbak op hoog vuur tot alles zacht is. Voeg dan de stukken aal toe ( zonder graten, dus gefileerd)en roerbak ze rustig op niet al te hoog vuur. (medium vlam/hitte.

Heb je geen mirin (dat is een zoete rijstwijn) dan zou je ook goed 3 el. groentebouillon kunnen nemen en 1 scheutje citroensap lijkt me ook niet verkeerd en/of een beetje rijstazijn.

Op het web is genoeg te vinden over Unagi, hier alvast een link;

http://japanesefood.about.com/od/seafoodfish/Seafood_Fish.htm
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deze heerlijke geglaceerde paling is in Japan vooral polupair rondom augustus, omdat hij een probaat middel zou zijn tegen hittekwaaltjes van allerlei aard.

Bereidingstijd: 30-60 minuten Gang: Hoofdgerecht Keuken: Japanse keuken Smaak: Anders Techniek: Grillen
Ingrediënten voor 4 personen

750g verse dikke paling
2 el olie
4-5 el mirin (rijstwijn)
4-5 el lichte sojasaus
grof geraspte komkommer of rammenas

Bereidingswijze
1. Stroop de palingen en maak ze zelf schoon of koop ze panklaar.
2. Verwijder de ruggegraat en verdeel de paling in moten van 8cm.
3. Sla ze plat met een hakmes en bestrijk ze met olie.
4. Leg de moten onder de grill en rooster ze bij matige hitte minstens 5 minuten per kant: bestrijk ze af en toe met olie.
5. Vermeng de mirin en sojasaus in een steelpan en breng het aan de kook.
6. Doop de palingmoten erin en leg deze weer onder de grill.
7. Bestrijk weer met glazuur en rooster verder tot de paling gaar is en de saus op is.
8. Leg de moten op een schotel en garneer met geraspte komkommer of rammenas.
Rijst of mie passen goed bij dit gerecht.

Surimi is gemaakt van witvis, maar komt niet uit Japan.
Link volgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een Japans recept voor Tofu Hell, waarin jonge aal in tofu kruipt om aan kokende bouillon te ontkomen om vervolgens alsnog gekookt te worden. Het is een van de 6 meest sadistische recepten die er zijn, dus moet je niet willen maken. Japanners hebben wel meer walgelijke gewoontes op dat gebied.
paulus811