Waarom is een taartvork aan een kant dikker?

Bij een taartvork is een van de drie tanden een stukje dikker (breder). Ik vraag mij af waarom dit is. Op wikipedia staat dat je dan een taart makkelijker door kan snijden, echter zie ik als fysicus geen reden waarom dit een voordeel zou geven bij het snijden. Wie helpt mij uit deze mentale marteling?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Het gaat niet om snijden, maar om de mogelijkheid om door de vaak stevige bodem van een taartpunt heen te kunnen prikken. Dat lukt beter met zo'n schuin puntje.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is duidelijk dat het daarvoor gemaakt is maar ik zie niet in waarom dat met zo een punt makkelijker zou gaan
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Overigens is bij mijn vork deze tand niet platter
Als je ook goed oplet, dan zie je ook meestal dat het gekke hoekje altijd links van de vork zit
(als je het vorkje neerlegt op zijn rug).
Dat komt omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en vroeger werd het je anders wel zo aangeleerd..... het hoorde namelijk zo.

Rechtshandigen zetten op die manier druk met die kant om een stukje af te snijden. Dit puntje dat ontstaan is door uit het hoekje weg te halen, maakt het gemakkelijker om door een harde korst of bodem te komen om eraf te krijgen.

Ben je toevallig linkshandig dan heb je hier niets aan. Daarvoor zijn echter wel weer vorkjes in de handel die het ook voor hen makkelijker maken. Daarbij zit het snijvlakje dan weer aan de rechterkant van het vorkje ;-)
amc
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Inderdaad om door de bodem van een stuk taart of gebakje te 'snijden' of drukken. Zou die tand van de vork net zo smal zijn als de andere, dan druk je m eerder krom. Ter versteviging is die dus breder, maar om nog wel te kunnen prikken met alle 3 tandjes zit er een smaller puntje aan.