Mogen de baliemedewerkers of meiden/jongens achter de kassa besluiten om mij geen Alcohol of tabak mee te geven, ook al ben ik 16.

nou, wat er dus was gebeurd: een vriend van mij die over een week 16 zou worden vroeg mij om een pakje peuken voor hem te halen. dat heb ik gedaan maar de baliemedewerker zag mij buiten de Albert Heijn de peuken aan die vriend geven. toen kwam hij naar buiten om te zeggen dat hij mij voortaan geen alcohol of tabak meer meegeeft. mag dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon niet meer naar die Appie gaan ;)

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Jij bent gewoon wettelijk in staat dergelijke producten aan te schaffen, en dat jij er vervolgens mee doet, is niet aan hen om zich mee te bemoeien. Dat het ontmoedigingsbeleid bedacht is om te voorkomen dat jongelui zelf hun sigaretten en alcohol niet kunnen kopen is een loffelijk streven, maar het strekt niet tot de taken of zelfs maar bevoegdheden om zich verder te ontfermen over wat er verder met die producten gebeurt.

Als ze zich niet kunnen inhouden in hun missie - want dat zal het wel zijn, want het behoort niet tot hun taken - i het wellicht handig het uitwisselen pas buiten zicht van de betreffende waardenfascist te laten plaatsvinden.

Die baliewerker hoeft zich helemaal nergens mee te bemoeien. Mocht hij een volgende keer weigeren, dan kun je gewoon de manager erbij laten halen en je gewoon legitimeren. Op grond van geen enkele regel mag hij je dan afname van dergelijke producten weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat werk jij je antwoorden altijd mooi uit zeg! wederom een gegunde +! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en nog een+

Andere antwoorden (6)

Nee dat mag niet, maar wat jij deed mag ook niet.
Als de jongen mee naar binnen was gegaan, was er bij hem ook om zijn ID gevraagd en hadden jullie het niet meegekregen.
Jij bent 16 en mag dus wel alcohol ed kopen, maar hij niet.
En jij mag het niet aan hem geven.
Maar als het goed is mag jij nog altijd alcohol kopen, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een winkelier is niet tot verkoop verplicht! Hij kan juridisch gezien een verkoop weigeren.
Het antwoord is dus "ja".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar een link of bron van ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel ; de knul of meid achter de balie is niet de eigenaar van de winkel he ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha Marleen je doet het erom he? Je bent me telkens voor :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Marleen
Ik had een bron gevonden via google. Maar ja, vergeten erbij te zetten en nu kan ik hem niet meer terugvinden :-(. Ik kan wel vinden dat een winkelier toegang mag weigeren tot de winkel, wat natuurlijk in feite een weigering van verkoop is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt ; als iemand zich buitengewoon misdragen heeft in zijn winkel (vernielig, diefstal oid), niet gewoon omdat zijn kop hem niet aanstaat of hij daar geen zin in heeft. Maar nogmaals, de knul achter de kassa is beslist de eigenaar niet, en buiten de winkel een pakje sigaretten aan iemand anders geven is geen wangedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar handelt de knul achter de kassa niet namens de eigenaar? Anders zou meneer Heijn het wel erg druk hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zou hij zeker. Daarvoor hebben ze natuurlijk winkelmanagers, die wel alszodanig mogen optreden. Wederom in gevallen die de winkel ernstig zouden kunnen benadelen. Maar in voornoemd geval heeft AH er geen ENKEL belang bij op die manier een mogelijk toekomstige klant (of zelfs twee) te schofferen, met het risico dat die voortaan zijn boodschappen bij een andere supermarkt gaat doen en vermoedelijk ook zijn netwerk nog wel eens op de hoogte zou kunnen brengen van een dergelijke behandeling. Zoals elke ondernemer weet : goed nieuws geeft men één eer door, slecht nieuws 5 x. Goedkope reclame, maar niet van het soort waar meneer Heijn op zit te wachten.
Hij herkent je vast toch niet meer of gewoon andere kassa pakken ;) maar hij mag wel zeggen dat je het niet meer mee krijgt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. Ik werk in een natuurvoedingswinkel waar ook bier en wijn verkocht wordt en heb als verkoopster een soort simpel internet-examen moeten doen hierover. Daar wordt aangegeven dat je als 16 jarige niet iets voor een ander, jonger dan 16 jaar, mag kopen... Wanneer je het om de hoek van de straat had gegeven aan de jongere had niemand in de winkel iets gezien, maar theoretisch kan het bedrijf problemen krijgen wanneer een controleur dit ziet gebeuren. Zo mag je als winkelier ook geen alcohol verkopen aan een 55 jarige persoon (ruim boven de 16 dus) wanneer die al duidelijk een biertje teveel op heeft...
Persoonlijk zou ik het lastig vinden zo iemand daarop aan te spreken maar het is dus wel de bedoeling. Zo ook in jouw geval.
12 jaar geleden
nee met tabak is het niet zo maar tegenwoordig met alcohol wel als je bij de kassa bent met iemand anders moet diegene zich ook legitimeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder de 20 moet je je sowieso kunnen legitimeren. Ben je boven de 16 en kan je dat aantonen dan zou je alcohol moeten kunnen kopen.

Een supermarkt mag echter haar eigen beleid hanteren aan wie ze alcohol verkopen of niet. Net zoals een kroegbaas mag weigeren om bijv. een 60 jarige zatlap die kachel de zaak binnen komt strompelen te bedienen.

Hiervoor is geen wettelijke basis maar het wordt wel als sociaal wenselijk gezien. Alleen men je discrimineert ligt het anders. Bijv het weigeren van de verkoop van alcohol omdat iemand homo/indiaan/moslim/christen/satanist is o.i.d.