is diepvriesfruit even gezond als gewoon fruit?

van dat diepvriesfruit wat in pakjes zit die je in de vriezer bewaard, zijn die qua vitaminen, mineralen etc even gezond?

4 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Er is praktisch geen verschil tussen vers fruit in vergelijking tot fruit uit de diepvries. Fruit uit de diepvries bevat praktisch evenveel voedingsstoffen als vers fruit.
fremar
4 jaar geleden
Ja.
Als fruit wordt ingevroren, is het heel vers verwerkt.
Mango, ananas, aardbeien etc worden schoongemaakt en meteen ingevroren.
Op deze manier is verlies van vitamines etc verwaarloosbaar.
Indien je bijvoorbeeld sinaasappelsap zelf perst en het sap ook nog bewaard in de koelkast, gaat vitamine c wel achteruit.
Als je van het ingevroren fruit een smoothie maakt, dus ook.
Eigenlijk gaan vitamines vooral verloren door bereiden. Aangezien ingevroren groente gekookt wordt, verlies je tijdens het koken voornamelijk vitamine c en folium. Maar fruit zul je niet snel verwarmen. Natuurlijk kan dit wel in een recept (Aziatische keuken).
Kortom,
Ingevroren fruit verliest geen noemenswaardige vitamines etc.
De manier van bereiden, leidt met name tot verlies.
Bereid je een sap of smoothie van het fruit, dan gaan stoffen verloren. Drink het na bereiden meteen op. In de koelkast gaat het verlies verder.
https://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/?tx_news_pi1%5Bnews%5D=297&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=6e711217fcc9b655e4ab9a39f79176d2
Toegevoegd op 18 mei 2019 16:16: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Over het algemeen is er weinig verschil in diepvriesfruit en vers fruit áls je het in de supermarkt koopt. Soms heeft het diepvriesfruit zelfs nog wat meer voedingswaarde dan het verse fruit wat daar aangeboden wordt....Supermarkten hebben echter nooit écht vers fruit in de schappen liggen, omdat het vanwege het transport al minder voedingswaarde heeft gekregen. Het wordt voor het transport al geplukt voordat het rijp is en komt dan relatief rijp aan in de winkels... er gaat dus al een tijdje overheen.
Diepvriesfruit wordt rijp geplukt en dan direct ingevroren voordat het voedingswaarde kan verliezen. Diverse studies hebben uitgewezen dat er vrijwel geen verschil in voedingswaarde is bij het meeste diepvriesfruit.

Heb je echter zelf een moestuintje of fruitbomen-/struiken en /of planten in de tuin, waar je ze zo af kunt plukken en direct in je mond stopt, dan heb je pas de volle voedingswaarde zonder verlies van voedingswaarde en vezels. Dat geldt ook voor fruit dat je direct bij de boer of bij een lokale markt waar het dezelfde dag nog geplukt werd, koopt. Dat is het allergezondst, mits je het dezelfde dag nog eet!
amc