Hoe groot is de boost die fietsen je geeft tijdens het afvallen?

In het kort: Word 25 oktober 17, ben 1,73 en woog 106,8 toen ik begon met afvallen. Mensen kunnen totaal niet aan me zien dat ik zo veel weeg en schatten me altijd in rond 90 kilo. Desalniettemin voelde ik mezelf véél te dik en ook mijn vriendin vindt dit niet goed voor mijn gezondheid. Na 2 maanden af te hebben gevallen ben ik beland op een gewicht van 102,5. Daarna kreeg ik een terugval en inmiddels zit ik helaas alweer op de 105.

Ik ben dit jaar begonnen aan mijn MBO opleiding en die volg ik op een school in Roosendaal. Ik woon er zelf een paar kilometer vandaan en daarom ga ik normaal gesproken met de trein. Als ik met de fiets zou moeten dan moest ik helemaal omfietsen en was ik in totaal 11,7 km onderweg terwijl ik over de snelweg maar 5 km er vandaan woon. Ik heb momenteel herfstvakantie maar sinds afgelopen donderdag ben ik begonnen met deze route gewoon te fietsen. Dat is 23,4 km per dag en daar doe ik (ja, langzaam) ongeveer 100 minuten over in totaal.

Voor de rest doe ik nog m'n best om zo veel mogelijk water te drinken in plaats van cola light (wat ik normaal altijd dronk) en ook gezond te eten. Ik zou die fietsroute (heen en terug) dus van maandag tot vrijdag fietsen. In een hele week is dat dus in totaal 117 km. Zal dit bijdragen in het afvallen van grotere aantallen per week/maand? Zo ja, in welke mate zal dit eraan bijdragen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat het precies zal gaan doen qua afvallen is niet te zeggen. Maar dat het goed is voor jouw lichaam is 100% zeker!! Ik vind dit een super voornemen van je!! Echt super en zeker gaan doen!! Als je hier was gaf ik je een bemoedigende knuffel. Wat ernaast wel zo is: ontbijt goed! En dan bedoel ik niet 10 boterhammen, maar -bijvoorbeeld- zelf gemaakte havermoutpap (dus niet die met suiker uit de winkel), uit een pak, met melk, 2 minuutjes in de magnetron. Dan géén suiker erin, maar handje rozijnen of stukjes appel en bijv fijngemalen kokos voor de zoetheid. Dit is een goed ontbijt. (of een ander ontbijt zonder suiker, bijv gezonde smoothie) Want je zou eigenlijk alle suikers uit je eetpatroon moeten wissen. Maar je woont nog thuis, neem ik aan, dus ik zou voor je eten overleggen met je moeder, wil zij erin mee dat jij wilt afvallen? Als zij zonder suiker zou willen koken, dan ben je in een maand tijd al veel gezonder én val je af. Maar dit betekend niet dat je weinig moet eten!@ Want als je zoveel beweegt (fietst) moet je ook genoeg eten, anders zou je flauwvallen. Maar door suiker (dus witte suiker en alle andere toegevoegde suikers, die ook vaak fructosestroop of glucosestroop heten en nog andere benamingen) te eten schommelt je bloedsuiker heel erg, waardoor je steeds maar weer trek hebt. Als jij en je moeder meer willen weten, doe me dan een persoonlijk berichtje. Heel veel succes gewenst!!!

Je bent goed bezig met je voeding en eten maar wat voor boost het fietsen je geeft tijdens het afvallen? Bewegen, en dus ook fietsen is gezond en wil je afvallen dan is zowel goede voeding en bewegen essentieel. Echter, je kunt beter een aantal keer per dag 10 min. krachttraining doen dan bijv. een uur fietsen zonder veel kracht te hoeven leveren want dan ben je in feite met cardio-training bezig en val je zeker niet van af. Dus beter 10 min. fietsen in hoge versnelling zodat je veel kracht gebruikt. Als je wilt afvallen is een stabiele suikerspiegel van cruciaal belang en om van een suikerverbrander een vetverbrander te worden is het heel belangrijk om weinig koolhydraat rijke voeding te eten en de meeste andere ongezonde suikers uit je voeding te schrappen. Ga geen crashdieet of ander dieet volgen maar ontwikkel een gezond eetpatroon. Doe het in stapjes, elk stapje is er een op weg naar een gezonder, slanker lichaam. Kijk waar je nu staat, waar je naartoe wilt en ga erop af en je zult je doel bereiken. Het lukte mij niet om af te vallen en zou volgens mijn MDL- arts ook niet gaan lukken gezien ik in de laatste fase (vergiftigingsfase) van de ziekte ME/CVS zat en mijn hypofyse en schildklier nauwelijks meer werkten en mijn leverfuncties heel slecht waren. Ik wilde niet zo ziek gaan afwachten hoe lang ik het nog kon volhouden en ben gelukkig met Jesse van der Velde (Coach) in contact gekomen. Bij hem heb ik het Maximale Gezondheid Programma gevolgd en ben gezonder en inmiddels 30 kg afgevallen. Kijk eens op Jessevandervelde.com of youtube naar hem; kan je veel van leren. Als je wilt, wil ik je ook wel verder helpen met tips. Geef dan je mailadres. Ik wens je veel succes. Go for it!

Je fietst nu 11.7 km in 50 min ofwel 14 km per uur. Dit is een redelijk tempo. Probeer je snelheid nog iets te verhogen, zodat je 15 km per uur haalt. Dit is de gemiddelde fietssnelheid in Nederland. Je hartslag gaat dan een beetje extra omhoog, waardoor je mogelijk in je 'vetverbrandingshartslagzone' komt. Deze zone is 55%-70% van je maximale hartslag. Je maximale hartslag is 220 min je leeftijd. Jouw persoonlijke ideale vetverbrandingshartslagzone is dus: 220 -/- 16 = 204 x 55% = 112 bpm. 204 x 70% = 143 bpm, ofwel tussen de 112 en 143 slagen per minuut dus. Als je 15 km per uur gaat fietsen, ofwel 11,7 km in 47 minuten verbrand je met jouw gewicht zo'n 500 Kcal per keer, terug ook weer natuurlijk en dit maal 5 komt op 5000 Kcal per week. Top! In hoeverre deze 5000 Kcal tot vetverbranding leidt, ligt eraan of je de hele tijd binnen je 'vetverbrandingszone' blijft en wat voor activiteiten je daarvoor hebt gedaan. Je lichaam gaat namelijk eerst z'n glycogeenvoorraad opmaken, voordat het vet gaat verbranden. Als je zonder eerst andere inspanningen te hebben gedaan op die fiets stapt, verbrand je de eerste 20 min. je glycogeenvoorraad en nog geen vet. Als je al wel min 20 min. andere activiteiten (spiertraining) hebt gedaan voordat je gaat fietsen, verbrand je meteen vanaf moment één vet. Dit is veruit het effectiefst! Een kilo vet bestaat uit zo'n 7000 Kcal. Dus als je zorgt dat je dagelijkse fietsen op voldoende snelheid is en je dan maximaal vet verbrand, kan je met dit dagelijks fietsen bijna drie kilo vet per maand verliezen. Misschien is dat wat onhaalbaar, maar twee kilo per maand is zeer goed mogelijk! Óf je die kilo's ook echt verliest, ligt natuurlijk aan wat je eet/drinkt gedurende de dag en of je lichaam 's ochtends en het liefst ook 's middags bij het terugfietsen (optimaal) in je vetverbrandingsmodus weet te krijgen. Je krijgt je lichaam (optimaal) in z'n vetverbrandingsmodus door eerst 20 min. je spieren te trainen. Zodoende is het heel effectief om voordat je naar school fietst, eerst 20 min. spieroefeningen te doen. Op Youtube staan vele filmpjes van buik-, borst- en beenspieroefeningen alsook complete workouts van 20/30 minuten (Zumba, Aerobics, etc.). Ook hoelahoepen (buikspieren) en touwtje springen (beenspieren), zijn hele effectieve workouts om je spieren te trainen. Effectief gezond afvallen bestaat altijd uit een combinatie van spieroefeningen en cardio-training (rennen, fietsen, steppen, springen, traplopen etc.). Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100