Waarom is melk halfvol of vol?

Wat zorgt er voor dat we het 'vol' of 'halfvol' noemen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik was in de winkel en een klant vroeg aan mij: hebben jullie ook volle koffiemelk. hij sprak niet echt goed nederlands en had ook een beetje buitenlands uiterlijk. Zou hij hebben gedacht dat het echt halfvol zou zitten?
daarom deze vraag:

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Met halfvolle melk wordt bedoeld,melk waaraan meer vet onttrokken is dan normaal. Als iemand dus om volle koffiemelk vraagt,bedoelt hij daar dus mee dat er niet extra vet aan onttrokken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waar heet het dan halfvol?

Andere antwoorden (3)

De hoeveelheid room in de melk.Halvolle melk heeft minder room (vet) dan volle melk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat volle melk het rijkst is aan vetstoffen, doet u er goed aan te kiezen voor halfvolle melk. Aarzel niet om 's morgens een grote kom melk te drinken: 500 ml halfvolle melk zorgt voor de aanvoer van 15 g eiwitten, 7,5 g vetstoffen en 600 mg calcium, hetzij 2/3 van de dagelijks aanbevolen aanvoer.

U hoeft zich niet te verplichten om magere melk te drinken als de smaak ervan u niet aanstaat. Het verschil in calorieën is trouwens niet zo groot: 33 kcal voor 100 g tegen 45 kcal voor halfvolle melk. Als uw gewicht nogal gemakkelijk toeneemt, of als u een dieet volgt, kunt u beter de oplossing voor het probleem elders zoeken.

Volle melk bevat dus meer vet dan halfvolle melk, dus waarschijnlijk is halfvol een benaming die bij andere producten 'light' heet.

Vetgehaltes van melk (uitgedrukt in gram vet per liter melk)
volle melk : meer dan 35 g/l
halfvolle melk : tussen 15 en 18 g/l
magere melk : 0 tot minder dan 3 g/l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vetgehalte.