Hoe geef ik vlees een typisch grill smaak als in een restaurant?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rooksmaak kan uit een potje of met hout met een luchtje, maar een grillsmaak uit een potje?
dudemeister
6 jaar geleden
binnenshuis;
grillpan gebruiken en dan het vlees licht olieën ipv olie in de pan, dan kom je al een heel eind
buitenshuis:
op kooltjes grillen, Ik heb zelf een hele kleine 25 cm doorsnee pan met staanders en een binnenpan erin (van de Praxis - €15 ) daar kunnen de kooltjes in - geen briketten das troep - duurt langer maar dan heb je de perfecte smaak. hoef je er niet gelijk een hele BBQ van te maken

Antwoorden (2)

Dat kan door een grillpan te gebruiken. Op de plek waar het product (bijvoorbeeld je biefstuk) de gloeiend hete grillrandjes van de pan raakt, ontstaat een chemische verbinding tussen zuren en suikers, de Maillardreactie genoemd, en daar komt die typische smaak vandaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uiteraard heb ik al diverse grill-pannen getest, dure pannen en goedkope pannen. Deze komen echter niet in de buurt.
Je bereikt de typische rooksmaak bij grillen het best door een grillpan te gebruiken zonder antiaanbaklaag. Gietijzer werkt perfect hierbij omdat het de warmte goed geleidt en vasthoudt.
Het is namelijk de hete temperatuur waardoor de randjes van de panbodem als het ware 'inbranden' in het vlees. Hierdoor gaan de zuren en suikers van het product een chemische reactie aan waardoor de lekker smaak ontstaat. Deze smaak trekt dan verder door in het vlees als het maar bij hete temperatuur even kan blijven liggen.

Het geheim is namelijk die hete temperatuur en daarom heb je een goede pan nodig die het aankan en dit is gietijzer bij voorkeur. Dus heb je de goede pan, schoonmaken, inwrijven met olie en vol gas op het fornuis. Wachten tot de olie begint te verdampen (roken) en dan leg je het vlees erop. Het mag gemarineerd zijn maar dep het dan wel eerst droog.

Het grote probleem van dit soort grillen is de hoge temperatuur die je niet constant kan houden met een gewoon gasfornuis. Oplossing hiervoor is een zwaarder model pan nemen die meer warmtecapaciteit heeft. De temperatuur kan dan langer constant gehouden worden.
Een grotere vlam is ook handig, het beste gaat het dan ook op een gasfornuis en niet elektrisch.

Het geheim zit hem dan ook echt in die goede grillpan met de hoge temperatuur, die de rooksmaak veroorzaken.
amc