Hoe kun je je ex partner verplichten samenlevingscontract na te leven zonder zaak te beginnen?
We hebben oneven geld ingelegd in ons huis toen we het 5.5jaar aan kochten. Nu blijkt dat er in ons samenlevingscontract (beide ondertekend bij de notaris) zegt dat na 5 jaar samenzijn dit 50/50 verdeeld wordt. Nu ik haar wil uitkopen komen we er niet meer uit qua uitkoop prijs is gebaseerd op de oneven inleg.
Als we het contract volgen kan ik het wel
Als we het contract niet volgen en beide volledige inleg niet
Wat kan ik doen zonder een rechtzaak te beginnen?
Lukt dit ook niet, kun je een mediator zoeken om te bemiddelen.
Als je nu al weet dat dit allemaal geen zin heeft, dan zou ik toch gaan praten met een advocaat. Dit wil niet zeggen dat het meteen een rechtszaak wordt. De advocaat kan jou informeren en de eventuele stappen bespreken. Misschien komt jouw advocaat wel tot een overeenkomst met haar. Misschien neemt jouw ex ook een advocaat en komen beide advocaten tot een overeenkomst.
Jouw advocaat geeft ook aan wanneer het toch via de rechter moet.
Het samenlevingscontract kan in jouw voordeel zijn, maar dat hoeft niet. Je weet nooit wat een rechter bepaalt. (Ik zeg niet dat dat zo is, maar als bewezen kan worden dat jij bewust die 5 jaar hebt laten verstrijken, terwijl (vul maar in)).
Succes.
Wil jij in het huis blijven wonen en van haar overnemen?
Stel huis is 400.000 waard en jouw inleg is 150.000 en die van haar 250.000. Dan zou zij na 5 jaar niets van je krijgen na ontbinding overeenkomst. Dus dat is eigenlijk een schenking aan jou van 50.000. De schenkbelasting komt dan voor jou rekening.
Als ik het goed begrijp dan wil jij haar 200.000 geven maar zij eist 250.000. Op basis van contract heb je dan gelijk.
Ingevolge artikel 3:178 lid 1 Burgerlijk Wetboek kan ieder van de deelgenoten (ex-echtgenoot/ ex-samenlever) te allen tijde verdeling vorderen. Verdeling houdt in: toedeling aan één van de ex-echtgenoten/ ex-samenlevers of verkoop aan derde.
Helder, ik hou het strak en zonder extra’s. Je kunt je ex niet echt dwingen zonder juridische stappen, maar je hebt wel een paar sterke middelen vóórdat je naar de rechter gaat: 1. Contract = uitgangspunt Als in het samenlevingscontract staat dat na 5 jaar alles 50/50 wordt, dan is dat juridisch leidend. Dat is juist bedoeld om ongelijke inleg gelijk te trekken.
Zij kan daar niet zomaar van afwijken omdat het haar beter uitkomt. 2. Notaris inschakelen Ga (samen of alleen) naar een notaris en laat het contract uitleggen. Effect: * Objectieve uitleg van wat geldt
* Minder emotionele discussie
* Vaak overtuigt dit al 3. Mediation Een mediator kan helpen om tot een compromis te komen. Bijvoorbeeld: * Jij iets boven 50/50 betalen
* Zij iets inleveren t.o.v. haar oorspronkelijke eis Dit voorkomt escalatie en is vaak sneller en goedkoper. 4. Formele brief (drukmiddel) Laat een jurist een brief sturen waarin staat: * wat er in het contract staat
* dat je nakoming verwacht
* een termijn om te reageren Dit is vaak genoeg om iemand te laten bewegen. ### 5. Verkoop als stok achter de deur Als jullie er niet uitkomen, kan de woning verkocht worden. Dat betekent: * kosten
* onzekerheid
* mogelijk minder opbrengst Veel ex-partners willen dat voorkomen, dus dit geeft onderhandelingsdruk.
Op basis van wat je zegt: * Jij lijkt juridisch sterker te staan (door die 5-jaarsclausule)
* Haar eis (volledige inleg terug) lijkt minder houdbaar 1. Notaris bevestiging laten geven
2. Concreet voorstel doen (op basis van contract)
3. Deadline stellen
4. Zo nodig brief van jurist
5. Pas daarna eventueel verdere stappen
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.