Mag school zich met eten van leerlingen bemoeien?

Stel;

Een groep leerlingen heeft bv. bij de macdonalds eten gehaald, (in tussenuren, bovenbouw) en eet dit op school op.

Vervolgens komt er een conciërge naar ze toe en die zegt dat dit niet mag, want dit is concurrentie voor de catering en als het nog eens gebeurd, moeten ze het eten weggooien.

Mag dit?

En als dit mag, mag dat ook als het niet in het schoolbeleid/leerlingenregels staat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (3)

Ja dit mag.

Je gaat ook niet je eigen eten opeten op het terras van een gewoon restaurant.

Zo zijn kan de school ook regels opstellen voor hun terrein.

Wanneer je het eten gewoon bij de Mcdonalds opeet, dan heeft de school daar niets over te zeggen.

Overigens mag de school niet jullie eten weggooien. Wel mogen ze jullie vragen dit buiten het terrein van de school op te eten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar het eten werd niet opgegeten bij de catering, dan zou dit toch geen probleem moeten zijn? Bovendien was de Macdonalds een voorbeeld, dit had ook gewoon een broodje van de bakker bart etc. kunnen zijn, waarom mag een school dit dan verplichten, want er zijn hier nergens regels van gemaakt voor de leerlingen en het werd niet op de plek waar het cateringgedeelte van de school zit gegeten, dan moet dit toch gewoon kunnen lijkt mij?
Castle
6 jaar geleden
Is het tegen de wet? Ik snap dat het niet bepaald fatsoenlijk is maar het is niet beschreven. Het is een interessant onderwerp. Het komt vaker voor:
https://www.kokswereld.nl/forum/viewtopic.php?t=5881 Desalniettemin. Is er wettelijk op één of andere manier hierover iets dicht getimmerd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt, het is nergens werkelijk verboden/toegestaan. Maar zou het tegen te spreken zijn als de school op speciale dagen een frietkar/ijskar etc. laat komen en de catering openhoud? Dan zou dit hetzelfde principe zijn, ook concurentie voor de catering, van een andere partij. Want het is wel zo dat als deze regel voor leerlingen geld, die voor personeel ook geld. Dan zouden ze dus niet zomaar zelf andere partijen mogen regelen toch?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Het is het terrein van school. Zij bepalen (binnen de wettelijke kaders) de regels daar. D.w.z. zolang de regels niet tegen de wet ingaan mag de school op eigen terrein aanvullende regels opstellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ School is privé terrein. Thuis gesmeerd brood, (zoete)broodjes van de bakker of McDonalds? Je hebt hier zeker een punt, maar je ziet vast ook het verschil wel, denk ook aan de zooi. Zolang de conciërge het binnen de perken kan houden zijn, zullen er geen regels nodig zijn.
Wil je regels dat kan je naar je klassenleraar of decaan gaan, of het aan laten komen op een "proefproces".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom moet toch alles in wetten en regels gegoten worden. Waarom wordt in 1000 en één gevallen door leerlingen (en de ouders van de leerlingen niet te vergeten) gekissebist over of iets wel of niet is toegestaan.
Een school heeft als service (en inkomsten) een catering en dan wordt er gebakkeleid of er een broodje van de concurrent gegeten mag worden.
Zoals Jackd zegt: als iedereen alles binnen de perken houdt, maar dat is meestal de clou, grenzen opzoeken.
Castle
6 jaar geleden
Mensen kun je (denk ik dan) verantwoordelijk houden als er regels aan verbonden zijn. Persoonlijk denk ik dat je niet alles op kunt schrijven en verwachten dat iedereen alle regels vooraf kent. Helaas is het zo dat in extreme gevallen zoals rechtszaken hier men wel op terugvalt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is deels waar, in veel gevallen zal men via de wet op het recht terug moeten vallen. Zeker als bescherming tegen willekeur van de overheid. Maar velen ervaren 'ongeschreven wetten' en fatsoensregels' die er zijn om het een beetje leuk te houden anders dan waar de wetten voor bedoeld zijn. Zij wenden zich dan tot jan en alleman om tóch hun gelijk te krijgen en nog liever hun zelfbedachte eenrichtingsrecht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Pas trouwens op met hier te "moeilijk" over te doen.
De school kan, in overleg met de ouders, zover gaan dat Mc Donalds helemaal verboden wordt tijdens schooltijd. (bijvoorbeeld omdat het ongezond is)
Dus ook in de pauze en tussenuren en dan bedoel ik ook het daar opeten. Er kan veel zolang niemand er last van heeft..
LeonardN
6 jaar geleden
Mogen leerlingen wel gewoon hun thuis door moeders klaargemaakte boterham opeten? Als er niets over staat in de door de school opgestelde reglementen mag het gewoon. Dat school een eigen of externe catering inhuurt is prima, maar dat zou toch niet moeten uitsluiten dat een kind een eigen dieet volgt. De vergelijking met een restaurant die hier wordt gemaakt vind ik niet opgaan. De school is geen primaire horeca. Ik at vroeger niets van de kantine vond dat smerig. At altijd alles van thuis. Als van huis genomen eten gegeten mag worden, zou ergens anders gehaald eten verbieden een hele vreemde inconsequente zaak zijn in mijn ogen. Ik vind het vreemd dat een school op deze manier kinderen zou kunnen dwingen hun voedsel te eten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@JoanDArk
"Waarom moet toch alles in wetten en regels gegoten worden ?" Helemaal mee eens !
Laten we gewoon ons gezonde verstand gebruiken en elkaar respecteren. De school heeft de inkomsten van de catering nodig. Bovendien is het een extra service. Door daarmee te concurreren loop je het risico dat je straks helemaal geen catering meer hebt, en de school met een financieel gat zit. Daar wordt je school ook niet fijner van...
LeonardN
6 jaar geleden
De school heeft de inkomsten van de catering nodig. 1. Wie zegt dat?
2. Als die catering niet concurrerend goed voedsel maakt, is het wellicht tijd voor een nieuwe
3. Wat nu als de kinderen sowieso nooit bij de catering eten, en dit het alternatief is voor de weggegooide boterham?
4. De kinderen kunnen ook gewoon bij de mac zelf gaan (als voldoende tijd). Dat dan ook maar verbieden?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@LeonardN
Je probeert er weer een karikatuur van te maken om je gelijk te halen, maar ik zal je antwoorden geven. (en daarna is deze discussie wat mij betreft klaar) 1) Mijn gezonde verstand
2) Er gaan een paar kinderen naar McDonalds, dat staat niet gelijk aan dat de huidige cateraar geen goed voedsel zou bereiden.
3) Ik verwacht niet dat dat zo is, maar als dat zo is, dan zal de cateraar snel verdwenen zijn. In dat geval: terecht.
4) Dat schrijf ik in mijn antwoord al. De school zal ze moeten laten gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Nee, dit mag niet, en dit is onredelijk beperkend. Een school is geen horeca instelling die voor zijn inkomsten afhankelijk is van verkoop van consumpties. School is een onderwijsinstelling.

Bovendien is de eis van de conciërge niet consistent, en daarmee onredelijk. een specifiek verbod op McDonald's kan niet, dat kan alleen als de school verbiedt om welk soort eten dan ook (inclusief thuis gesmeerd brood) mee te nemen.
6 jaar geleden
School mag advies aan je geven, maar mag je niet dwingen. Omdat jij natuurlijk degene bent die bepaald wat je wel en niet eet