Waarom zijn koffielepels langer/groter dan theelepels?

Koffie wordt meestal in lagere/kleinere kopjes geschonken als thee, dus lijkt het omgekeerde toch logischer?

Vervolg van:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-koffielepel-theelepel.290504#1168635

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
6.7K
adriana
12 jaar geleden
Leuke vraag , toen ik , jaren geleden , korte tijd in Zwitserland woonde wilde ik theelepeltjes kopen , en vond toen alleen lepeltjes in het formaat "puddinglepeltje". En wanneer je in Duitsland in en restaurant een kop koffie of thee besteld , dan ligt er meestal ook een "grote "lepel bij.
Dus ; wie het weet mag het zeggen.

Het beste antwoord

Omdat koffie van oudsher uit een grotere mok of kop werd gedronken en er werd vaak behoorlijk wat suiker bij gekieperd.
Thee kent een opgang via de 'Upperclass' en daar gebruiken ze verfijnd servies en daar hoort dan ook een fijner lepeltje bij vanwege de fijne manieren of de etiquette die voorschreef/voorschrijft dat grote happen nemen of grote scheppen nemen onbeleefd was/is.

Tegenwoordig wordt er niet zo nauw meer gekeken naar maten en vormen van de tassen voor zowel koffie als thee doch het verschil tussen de respectievelijke lepeltjes is blijven bestaan.
Onder andere ook omdat er nog steeds recepten in kookboeken en bijsluiters bij medicatie, melding maken van x-aantal theelepels of x-aantal koffielepels als maatstaf.

Er zijn vast nog andere redenen hoor maar dit zijn degene die mij nu te binnen schieten.

Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vraag me niet waarom, maar koffie wordt door heel veel mensen uit een beker gedronken. Mensen die thee uit een beker drinken, heb ik nog nooit ontmoet. Wel uit een glas, maar die glazen zijn meestal minder hoog dan een beker.

Uit eigen ervaring weet ik dat het een beetje prutsen is, een theelepeltje in een beker koffie. Daarom is een wat langer lepeltje dan wel handig, wil je tenminste niet met je vingers in de koffie zitten, als je roert. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met je antwoord hoor, maar van alle mensen waar ik thee mee drink, drinkt er eentje z'n thee NIET uit een beker :D:D De rest drinkt allemaal bekers thee, haha! Koffie wordt doorgaans in een kopje geserveerd in mijn wereldje.
Grappig dat een leefomgeving blijkbaar zo anders kan zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit ie in een kooi, of loopt ie vrij rond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RiaNino en arwin20, ik geloof jullie graag hoor. Blijkbaar heeft het inderdaad met "leefomgeving" te maken. Nu ik er nog eens even over nadenk, realiseer ik me, dat ik zelf nooit thee drink, en zie ook niet heel veel mensen om mij heen die dat doen. Wèl veel koffiedrinkers, en kan mijn niemand voor de geest halen die koffie uit een kopje drinkt....behalve op een terrasje :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arwin20, zou het morgenmiddag om een uur of 3 schikken? Zorg ik voor de gevulde koek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik drink zowat alles uit een beker ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan drink je vast geen alcohol. Want een pilsje uit een beker of een wijntje is echt niet lekker hoor :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik drink zelden alcohol. Misschien twee keer per jaar een witbiertje, uit een glas ;p
Van oudsher zijn de koffiekopjes hoog en smal en de theekopjes wijd en laag. Thee kon dan beter zijn aroma laten uitwasemen bij degene die de thee dronk.
Van thee werd altijd de geur het meest gewaardeerd.
Bekijk de serviezen maar eens en dan zie je dat de theekopjes wijder en lager zijn.
Tegenwoordig is dit modebeeld veranderd en drinken we thee vaak uit een hoog theeglas en koffie soms uit heel kleine kopjes (espresso) of lage wijde kopjes ( cappuccino)
Ons assortiment is namelijk veranderd in tegenstelling tot vroeger, toen de lepeltjes nog bij het kopje hoorden.
Maar de oorsprong is gebleven dat bij thee korte lepeltjes hoorden en bij koffie langere. Er zijn namelijk nog veel mensen die nog volgens deze oude regels leven. Voor nog vele ouderen hoort het nog steeds zo.
Het zal na enkele generaties wel zo zijn dat de ouderen van dan zullen uitleggen bij antiekwinkels; "Kijk, die lepeltjes werden toen bij de thee gebruikt en die bij de koffie". Maar dat zal nog wel even duren!
amc