Wat betekent 48+ of 30+ op de verpaking van kaas?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.1K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/eten-en-drinken/wat-betekent-48-op-de-kaas

Antwoorden (2)

Dat is het percentage vet in de droge stof. Dus het vetpercentage wanneer je al het vocht eruit zou halen.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waar slaat die plus op?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dat het minimale percentage is wat er in zit. Vroeger was vet een zeer gewild onderdeel van de melk (daar kun je dure room en boter van maken). Dus garandeerde de aanduiding op de kaas dat er geen vet uit was gehaald. Nu we allemaal aan de lijn doen (nou ja, allemaal, ik wel) is die plus eerder een nadeel dan een voordeel. Maar vette kaas is wel lekkerder, volgens de meeste liefhebbers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo had ik het altijd begrepen maar wikipedia en Eru zeggen dat die plus alleen aangeeft dat het om een percentage droge stof gaat. Eru:
Kaas bestaat voor het grootste gedeelte uit vet,
eiwit en vocht. Het vetgehalte kan sterk variëren
tussen verschillende soorten kaas. Het vetgehalte
wordt meestal aangeduid met een cijfer en een
plusteken, bijvoorbeeld 48+, 30+ en 20+.
Dit betekent dat het percentage vet aangeduid
wordt per 100 gram droge stof en niet per 100
gram kaas.
Op de verpakking van kaas wordt met nummers zoals 48+ of 30+ aangegeven hoeveel vet er in de kaas zit. Je kan dit als volgt berekenen:

Kaas bestaat voor een groot deel uit water. Als je 100 gram kaas koopt, is 40 gram van die kaas water. Dan blijft er dus 60 gram kaas over. Wanneer er nu 48+ op de kaas staat, betekent dit dat die 60 gram kaas voor 48% uit vet bestaat. 48% van die 60 gram is 29 gram. Van de 100 gram 48+-kaas die je koopt, is dus 29 gram vet.