Is het waar dat je pindakaas veilig kunt eten ookal is deze over de officiële houdbaarheiddatum heen?

Sommige mensen (ik niet) krijgen eren van de voedselbank.Veel is over datum of tegen de houdbaarheidatum aan.
Wat is verstandig.
1 Het opeten omdat je het nou eenmaal gekregen heb..
2 Het weggooien (maar dat lijkt mij ook weer zonde van het eten) als het overdatum is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is afhankelijk van het produkt.
Bouillonblokjes bv blijken jaren na de tht-datum nog prima eetbaar te zijn, mits donker bewaard en niet te warm. Zo ook thee, maar koffie was een ander verhaal. Mijn ervaring met de Voedselbank was geen onverdeeld genoegen op alle vlakken, hoewel ik heel blij was met deze vorm van hulp.
Brood dat beschimmeld aangeboden werd, ik weigerde en anderen vonden dit geen enkel probleem en namen het graag mee als extra. .
amc
6 jaar geleden
http://www.voedselbankzutphen.nl/page12.html Hier zie je een overzicht dat de voedselbank hanteert bij het uitgeven van voedsel. Je zult zien dat pindakaas lang houdbaar is na de T.H.T datum....tot 2 maanden en mogelijk langer, zolang de verpakking niet beschadigd is en/of hij nog de goede kenmerkende eigenschappen heeft.

Het beste antwoord

Niet onbeperkt in de tijd natuurlijk maar ja, producten waar een "t.h.t."-datum op staat, zijn in ieder geval een aantal dagen, tot mogelijk zelfs weken geschikt voor consumptie. Dat geldt voor meer artikelen die uitgesproken zout, zoet of zuur zijn en waar een t.h.t-datum op staat.

Die datum moet je niet verwarren met een "te gebruiken tot"-datum (zoals bijv. vermeld op kant-en-klaar maaltijden). Die moet je niet meer gebruiken na die datum omdat vlug daarna het bederf inzet, ook al ziet het voedsel er nog goed uit en ook al ruikt het nog goed.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Duidelijk lijkt me.Bedankt voor het antwoord