Kun je een "gehaktbrood maken zonder oven, dus in een [braad-]pan op het fornuis?

Is het mogelijk om een gehaktbrood te maken zonder oven?
Is dit misschien afhankelijk van het recept?
Als dat zo is, welk recept heb ik dan nodig?

Toegevoegd na 6 dagen:
Hartelijk dank voor alle antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
20.9K
Amadea
8 jaar geleden
Eerst een rol gehakt braden en laten garen. Dan van een ongesneden brood de kapjes afsnijden, het uithollen, de gehaktrol erin schuiven, en de kapjes er op een of andere manier weer opplakken. Daarna kan je het geheel warm maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk Amadea, dat deze versie het gehaktbrood niet benadert.
doralien
8 jaar geleden
Gehaktbrood recept
Neem ongeveer 750 gr gehakt, kneed het gehakt met 2 eigelen, kruid met peper, zout, italiaanse kruiden, cayennepeper,of andere die je graag lust doe er chapelure bij totdat je een vast gekneed broodje bekomt . Verdeel het in twee, bebloem de twee broodjes, korst het aan in de pan zet je vuur lager,leg er allufolie op, losjes laat verder bakken en keer om de vijf minuten om en bedruip met boter. Wanneer is het klaar? Dat voel je als je erop duwt met een vork, net zoals het bakken van een steak ...smakelijk

Het beste antwoord

Je kan dat gewoon ook in een pot of pan op het vuur klaarmaken, ik maak dan bv twee kleinere gehakt broodjes , bak die aan in de pan ,veel boter bij ,vuur lager zetten ,onder allu folie ,regelmatig keren en bedruipen ....
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@doralien :
Dat is het antwoord natuurlijk, kleinere en smallere rollen. Laag vuur op een plaatje denk ik ook, onder alu folie ja, bedoel je dan over de koekenpan zonder deksel dus of maak jij ze in een [vlees-]braadpan?
Hoe lang laat jij ze bakken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat maakt het verschil tussen een deksel op de pan, of de pan afsluiten met alufolie? Of heb je toevallig wel een pan, maar geen deksel?
doralien
8 jaar geleden
Probeer het maar eens , ik heb zeker deksels ...maar als je allufolie er losjes overlegt zorgt dat voor een gelijkmatiger bakken ( is korter bij dan je deksel ) en zorgt ook vr een korstje en blijft je vlees sappiger ,ik heb dat zo geleerd van mams ...tevens ook goed vr het bakken van een rosbief op zelfde wijze ,aanbakken allu folie erover ,om de vijf minuten keren, bedruipen met boter niet vergeten je vuur lager te zetten na het aanbraden van je vlees ....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
echt waar? alu er losjes opleggen? het stormt wel niet in de keuken, maar waait het er niet af?
doralien
8 jaar geleden
De allu wel een beetje bijeen knijpen en er rond los overleggen en dat blijft liggen hoor ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen grap: daarvoor heb ik een hele grote aluminium deksel met gaten erin, een koekenpan deksel, ook tegen spatten ideaal. Zou die niet voldoen?
Nou ja, moet het maar gewoon uit proberen, lijkt me, met alu folie.
doralien
8 jaar geleden
Laatste poging bij deze allu folie ligt los op het gehaktbrood of rosbief en zorgt vr circullatie zoals in de oven een deksel is veel hoger en omsluit je gehaktbrood of rosbief niet ...mijn grootmoeder deed het zo, mijn moeder ook en ik ook ...geloof je het niet ...so be it ...i rest my case ....( k denk niet dat k nu nog ooit iets ga beantwoorden ivm koken ....
doralien
8 jaar geleden
Allufolie reflecteert warmte ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom raak je geïrriteerd als je vragen krijgt over jouw manier/jouw antwoord? Het is geen kwestie van aanvallen @Doralien, het is kennelijk niet helemaal duidelijk, anders verdiepten we ons er niet in! :-)
doralien
8 jaar geleden
Oh maar k dacht de 'hollandse zuinigheid' hier de oorzaak was :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@doralien, je hebt gewoon nieuwsgierigheid opgewekt met de alu-methode. Ik was bang dat ik erbij moest blijven, om te zorgen dat de alu niet door de keuken vloog. Heb niet gedacht aan jouw eenvoudige oplossing (Ik ben een keukendummy - vandaar).
En als je veel reacties krijgt is dat omdat men zich in je antwoorden verdiept.
Je wordt wel geloofd, maar men wil het hoe en het waarom weten.
Misschien heb je een volgende keer bij kookantwoorden nog meer handige nieuwigheidjes voor mij en anderen.
Zoals Barrie Stevens zei: "Vooral doorgaan ....... "
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies @JoanDArc! @doralien,
Nee hoor... Hollandse zuinigheid bestaat zeker, maar wij willen gewoon weten "waarom!" iets beter en/of anders "moet"...
Ik zeg ook altijd: als ik snap waarom, hoef ik het niet te leren/onthouden, dan is 't logisch! Heb inderdaad ooit gehoord van vlees [gebraden roastbeef/rosbief dacht ik] dat na het bereiden/ braden, op een schaal gelegen met aluminium folie er overheen, moest "rusten" dat was beter voor (... geheugen ...) de sappen die er anders meteen bij aansnijden uitstromen... nou ja .. zoiets dus. Bedankt ook aan je moeder! :-))

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan niet.
De afmetingen van een gehaktbrood zijn zo groot, dat het lang duurt voor de binnenkant gaar wordt.
In een oven wordt de warmte door de lucht toegediend, wat heel langzaam gaat.
In een pan op het vuur wordt alleen de onderkant verhit, en veel te snel .
Het gaat dus aanbranden.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn oude hete luchtoven was ideaal!
Toen mijn moeder nog geen oven had, mocht ik als kind meestal meehelpen met het maken van gehaktbrood. Zij gebruikte het meestal als broodbeleg, in plakjes gesneden met een beetje mosterd of ketchup erop en wij vonden het als kind heerlijk!

Ik weet nog dat zij altijd 1 kg. gehakt in een kom deed, dit kruidde en er gingen gesnipperde uitjes door, enkele eitjes en geweekt brood. Met geweekt brood wordt gehakt namelijk smeuiger. Was het te vochtig dan deed ze er nog wat paneermeel bij of fijngemaakte beschuit, tot de massa wel vochtig maar niet te slap was. Met natte handen wreef ze over het gevormde enigszins ovale brood, zodat het mooi dicht was rondom. Ze rolde het dus tot een soort langwerpige bal.

In de juspan liet ze dan boter heet worden en als de bubbels uitgebruisd waren liet ze het brood erin zakken. Ze schroeide het op hoog vuur rondom dicht en als het bruin gebakken was, schoof ze het brood iets aan de kant en liet wat hete bouillon langs de rand van de pan lopen om het hete vet af te blussen. Zij maakte hiervan altijd een jus, maar dit hoeft natuurlijk niet. Zij gebruikte altijd boter en dit verbrandt snel, daarom wilde ze snel van de hoge temperatuur af. Tegenwoordig nemen we eerder bak-/braadvet of gieten er een scheut olie bij om branden van boter te voorkomen.

In elk geval moest het nu alleen garen en daarvoor deed ze een sudderplaatje op de laagste vlam en liet het zo gaar worden, waarbij ze het af en toe omdraaide en er wat braadvet over schepte. De deksel ging er wel op bij het sudderen, niet bij het bakken. Het brood was na een half uut tot 3 kwartier altijd gaar, ligt er net aan hoe dik je het maakt of hoeveel gehakt je gebruikt natuurlijk.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus Men eet in Südtirol dikwijls gehaktbrood (Hackbfraten of Fleischkuchen). Het smaakt heel anders dan de Nederlandse gehaktbal. Waar ligt dat aan?
Kun je dat uitleggen aan een keukendummy?
amc
8 jaar geleden
Dat ligt vooral aan het gehakt dat gebruikt wordt, want vaak is het kalfsgehakt of halfom waar ze een deel kalfsgehakt bij doen. Dit heeft al meer smaak dan alleen rundergehakt en is ook vettiger. Over het algemeen wordt de gesnipperde ui apart even gefruit met op het laatst een toegave van verse gehakte peterselie. Daarna gaat het afgekoeld bij het gehakt en ze gebruiken ook meestal majoraan ( hier marjolein) in hun gehakt en dit lijkt op oregano als je het nergens kunt vinden...je zou het hierdoor dus goed kunnen vervangen. Tenslotte binden ze het gehakt met ei en een oud broodje dat ze weken in melk of water en het dan uitgeknepen toevoegen aan het gehaktmengsel. Verder gebruiken ze ook altijd gewoon peper/zout en nootmuskaat erbij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc, dank je wel, ah zo, en een oud geworden Südtiroler broodje is ook heel anders dan het Nederlandse oudbakken brood.
Het gebruik van Marjolein dat zal het zijn, de meeste gerechten ruiken naar tijm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc, wat is het verschil, als je het zo opnoemt lijkt het wel erg op de mix van gehaktballen à la oma. Een ei, in melk geweekt brood of beschuit [niks paneermeel] peper, zout en nootmuskaat.
Zou je trouwens ook volkorenbrood kunnen gebruiken in gehaktbrood of -ballen? Voor zover ik weet gebruikt de Nederlandse keuken pas zo'n 30 jaar [?] knoflook en nu meer ui [lente-ui, rode ui, sjalotten vroeger ook].
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is helemaal de manier. Heel langzaam op het vuur fungeert je pan als een soort oven. Eventueel kun je hem zelfs in een vorm in een laagje water zetten. En ja, je kunt gewoon volkorenbrood / volkorenpaneermeel gebruiken. Verschil proef je eigenlijk niet.
amc
8 jaar geleden
Over het algemeen verschillen de methodes van de oma's in Duitsland en Nederland niet veel. Vroeger was dit algemeen gangbaar, toen er nog geen kant-en-klaar paneermeel was en ook in de oude kookboeken was dit de manier om gehaktballen-/ brood te maken. Je kunt overigens alle soorten brood hiervoor gebruiken, zolang het oudbakken en droger is dan vers brood... het moet zich echt vol kunnen zuigen. Ik heb er wel eens een stuk 'uienkruier' voor gebruikt, was ook erg lekker!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uienekruier Italian style - lijkt op focaccia
http://www.kookse.tv/recept/uienkruier/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met andere woorden: je kunt er je eigen draai aan geven door te experimenteren met ingrediënten.
Nou ben ik gek op ui, dus gebakken ui gaat er zeker door!