Wanneer je een bruine boterham in de broodrooster roostert, gaan de vezels dan verloren? of blijft het gewoon hetzelfde , dus gezond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

ja, dat zou kunnen.
Normaalgesproken is het zo dat vezels in een grondstof vezels blijven ongeacht in welke vorm het is klaargemaakt. Pinda's of pindakaas, dat maakt niet uit.

Maar als je brood roostert, dan zijn er twee mogelijkheden:
a) je roostert het brood licht, dan blijven alle vezels aanwezig.
b) je roostert het brood (te) donker, waardoor er een gedeelte verbranding optreedt. Er ontstaat een zwarte aanslag, verkoolde vezels zijn dat, en dat is dus niet meer hetzelfde qua structuur.

En uiteraard kan je ook tussen licht en 'te donker' in je brood roosteren, zolang er geen verkoling optreedt zal het geen invloed hebben op de hoeveelheid vezels.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De vezels gaan er niet uit, maar het blijft ook niet hetzelfde. Met het roosteren verwijder je het vocht uit het brood en wordt het daardoor niet minder gezond.
paulus811
13 jaar geleden
Nee, het brood wordt alleen maar warm, daar gaan vezels niet van op de loop.
Nee, bij het roosteren van brood verdwijnt alleen het water uit het brood. Voor de hoeveelheid calorieën en vitaminen per snee maakt dit niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de bruine boterham ook vezels bevat en niet alleen met malz gekleurd is (schijnt tegenwoordig bij veel broodsoorten voor te komen), maakt het voor de vezels niet uit. Alleen eet men vaker wel meer toasts dan normale boterhammen = dus meer beleg = meer eten dan je normaal zou doen. Dat is het enige, wat het ongezond zou kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen het zetmeel wordt deels omgezet tot maltodextrinen door de hitte. De vezels niet