Zitten er in gefermenteerde melk ook extra (gezonde?) voedingsstoffen naast melkzuur?

Bij gefermenteerde melk zorgen de melkzuurbacterien voor een zuurdere smaak. Maar zitten daar ook andere stoffen in die in gewone melk niet zit?

8 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

In gewone melk zitten vitamines als B1, B2, B6, B12, C, D en E. Door er melkzuurbacterieën aan toe te voegen, verandert de samenstelling van de melk en wordt beter verteerbaar. Je kunt fermenteren dus zien als gedeeltelijk voorverteren voordat het lichaam ermee aan de slag moet. De melkzuurbacteriën zetten de natuurlijke suiker ( lactose) van de melk om in melkzuur en dat is voor de darmen en de darmflora een goede zaak. Ook caseïne wordt door fermentatie voorverteerd en hierdoor is de melk voor ons gemakkelijker te verterenen en zijn minder een aanslag op ons systeem.

In de darmflora zitten miljarden bacteriën van wel 400 verschillende soorten. Daarvan zijn zowel goede als schadelijke bacteriën aanwezig. Krijgen de schadelijke de overhand, dan krijg je last van darmproblemen als diarree, verstopping, infecties of gasvorming. Het is dus zaak om hier balans in te houden en de nuttige bacteriën te laten overleven in het spijsverteringsstelsel. Het is dus zaak om goede voedingsstoffen te kunnen absorberen zodat ze niet snel je lichaam weer verlaten zonder er iets mee gedaan te hebben. Indien de spijsvertering verbeterd is, is ook de absorptie verbetert en zullen bijv. calcium en fosfor makkelijker worden opgenomen. Ook schijnt het dat gefermenteerde zuivel/voeding meer foliumzuurgehalte bij mensen laat zien die dit consumeren.

In gefermenteerde zuivelprodukten zoals kwark, yoghurt en kefir blijkt dat er ook vitamine H gevormd wordt door de darmbacteriën en dit gebeurt niet bij gewone melkconsumptie. Dat is dus een extraatje. Vitamine K is onmisbaar bij de bloedstolling en draagt bij aan sterke botten en soepele vaten.

in gefermenteerde zuivel zitten verder vrijwel dezelfde mineralen als in gewone melk en ook ongeveer evenveel ervan. Ze hebben wel een hoger niveau van B-vitaminen, foliumzuur, pyroxidine, riboflavine en biotine.
amc
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar zijn die B-vitaminen folium zuur pyroxidine etc dan ook producten van de melkzuurbacterien? Maw hoe komen die er?
amc
8 jaar geleden
Je kunt niet zeggen dat die stoffen er in komen doordat ze toegevoegd worden. De vele verschllende goede (pro-)biotica bacteriën en de vele slechte (anti-)biotica die in ons lichaam leven, gaan in feite een strijd met elkaar aan. Zo hechten bijv. bep. lactobacillistammen (melkzuurbacteriën) zich aan de darmslijmhuid, waardoor zij verhinderen dat pathogene bacterién zich aanhechten. Probiotica verminderen eveneens het creatinine- en ureumgehalte in het bloed en dat is bijv. bij nierfalen heel werkzaam. Ze verbeteren dus ook de ontstekingswaarden in het bloed en verminderen bijv. ook leververvetting.Een fatale bloedvergifting bij levercirrhose zal zich bij bact.gebruik 2x minder ontwikkelen. Zo helpen bijv. probiotica ook om diarree te voorkomen bij een antibioticakuur.
Foliumzuur zit van nature in aardappelen, groene groenten, volkorenprod.vlees ( vooral leverproducten) en zuivel. Het foliumzuur in voeding moet echter in de darm worden omgezet door een darmenenzym om opgenomen te kunnen worden. Het lichaam slaat foliumzuur dan op in de lever. heb je nu bijv. diabetes, dan krijg je meestal een medicijn voorgeschreven dat echter het glucosegehalte in het bloed vermindert, maar het remt ook de opname van vit. B12 én foliumzuur en dat leidt weer tot verhoging van het homocysteïnegehalte van het bloed. Extra B vitamines houden dit op peil en probiotica bevatten hier meer van. Indirect zorgen zij er dus voor dat er meer foliumzuur beschikbaar blijft en bij gebruik van melkzuurbacteriën zal er dus een hoger foliumzuurgehalte in het bloed kunnen worden nagewezen. Het is dus niet omdat het meer in de gefermenteerde zuivel zit.