Waarom komen er alleen maar gezonde dingen uit je 'maag' als je overgeeft? En geen ongezonde dingen zoals snoep of patat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten komt ook de berg friet er wel uit als ik goed ziek ben hoor.
Kimath
13 jaar geleden
Ligt er aan wat je hent gegeten wat er naar buiten komt.

Antwoorden (2)

Nou, ik kan je uit zeer betrouwbare bron vertellen dat ook patat wel degelijk een mogelijkheid is. En bijna elk jaar bij het Sinterklaasfeest van het werk van mijn man liggen er wel ergens tweedehands snoepjes op de vloer van een kind dat zichzelf overschat had.
Dus het is niet zo dat er alleen gezonde dingen terugkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan wel zo zijn dat jij normaal alleen ongezonde dingen eet en dat je maag niet gewend is aan gezond eten en dat niet herkent als iets gezonds. Dan ligt het aan je eetpatroon. Bij fruit zou dit bijvoorbeeld het geval kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt niet wat je beweert, als je overgeeft komt je hele maaginhoud eruit.
Wat gebeurt er in je lichaam als je moet overgeven?
Alles wat je eet en drinkt wordt met een peristaltische beweging van de spieren in de slokdarm en de maag naar de darmen gebracht. Als je moet overgeven werken deze spieren in tegengestelde richting. Wat in je maag zat komt meestal met maagzuur in schokkende golven naar boven zetten. Je voelt je in eerste instantie misselijk en beroerd en krijgt ook nog eens een heel zure smaak in je mond. Wanneer er genoeg voedsel in je spijsverteringskanaal zit kun je overgeven. Wanneer je misselijk bent met een lege maag, blijft het meestal bij oprispingen van gal.

Ik heb wel een idee over waarom je dit denkt: ongezond voedsel, zoals patat en snoep, wordt sneller een onherkenbare brij in je maag. Pak maar eens een stel frieten van je bord samen met wat cola en gooi dat in de blender, al gauw zie je een onherkenbare smurrie. Doe je hetzelfde bij een wortel of sla dan herken je nog een hele tijd de kleur en structuur. Gezond voedsel heeft meer vezels en verteerd iets minder snel en bovendien heeft het vaak meer kleur.
Als je overgeeft zul je dus sneller je verorberde worteltjes herkennen dan je verorberde frietjes.