Hoe komt het dat je bij dingen die je lekker vindt soms maar blijft dooreten? (een zak chips bijv)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je het lekker vindt, eet je vrij snel. Dus eet je veel in korte tijd. Het blijkt dat je hersens 20 minuten nodig hebben om het stopteken van verzadiging te geven. Maar dan is die zak chips al op...

Eet maar eens twee boterhammen en een andere keer vier boterhammen in twintig minuten. Portie 1 wat langzamer en portie 2 vlug. Na die 20 minuten heb je een lekker vol gevoel. Genoeg dus.

Mensen die willen afvallen gebruiken dit foefje vaak. Kleiner bord, minder opscheppen en langzaam en bewust eten. En echt, dat hèlpt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is deels psychisch en deels lichamelijk.
Chips is typisch iets wat je zonder veel aandacht opeet. Als je eenmaal snaait, snaai je lekker door. Bovendien duurt het even voordat je maag in de gaten krijgt dat hij voller wordt. In de tussentijd eet je rustig verder.

Er zijn mensen die beweren dat MSG (E621) een eetlustbevorderende werking heeft op de hersenen. Dit is echter nooit bewezen.
bamibal
12 jaar geleden
Dat is bij mij altijd stress...
Dan ga je heel veel eten, terwijl je helemaal geen honger hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Der zit Zogenaamde "smaakversterker" waar door je bijvoorbeeld in een keer de zak leeg kan eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eet de meeste dingen gewoon omdat het voor je klaarstaat, zelfs als het niet heel lekker is. Ze hebben een keer heel oude taaie popcorn als onderzoek aan bioscoopbezoekers meegegeven. En het grootste deel at het gewoon op!

Zet eens iets gezonds voor je neus neer, zoals wortels, radijsjes, tomaatjes enz., en wedden dat je het gewoon blijft dooreten, net als chips?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij eet ik altijd door als er iets is gebeurt en dan eet ik en eet ik en kan ik niet stoppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oorzaak daar van lijkt mij het ontbreken van zelfdiscipline, wat op zich weer verschillende oorzaken kan hebben, zoals een negatief zelfbeeld, stress, verdriet enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een gebrek aan zelfdiscipline. Ik heb het zelf ook. Ik heb totaal geen rem. Wat ik naast me heb staan moet op. Wel probeer ik tegenwoordig om een schaaltje chips te pakken en de zak weer te verstoppen in de kast. Verder vind ik het goed dat de tip word gegeven om ook gezonde dingen te pakken. Dit doe ik zelf ook met snoeptomaatjes. Toch blijft die zak chips zooooo lekker. Er word beweerd dat dit inderdaad komt door de smaakversterker Ve-tsin E621 dat zit ook bijvoorbeeld in chinees eten. Het zou beter zijn eerst goed te eten en wedden dat die zak chips dan niet helemaal op gaat? ;) Zo moet je ook niet naar de supermarkt gaan als je honger hebt.