Hoe krijg je een onderkant/stakant aan een bonbon?

Ik weet wel hoe je ze moet maken, ingieten en uitgieten, vullen, maar dan? Je hebt dan aan de open kant nog geen bodem. Ik zit zelf te denken aan om het vormpje dan niet helemaal vol te doen met vulling waardoor er wat ruimte omheen en erboven is, en dat later weer bijgieten tot het wat boven de vulling uit komt. Maar hecht dit dan wel aan de rand van het eerste wat ik heb gegoten of moet ik dit dan nog ergens mee instrijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, de chocolade moet er later nog overheen gegoten worden. In deze videozie je precies hoe het allemaal moet:

http://www.youtube.com/watch?v=sNil1rYyBis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je de bonbon hebt gevuld dient er nog een ruimte van ongeveer 1,5mm. over te zijn, die ruimt vul je op met chocolade en strijk de gietplaat geheel netjes af met een strijkmes / plamuurmes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een bonbon eet, niet in één grote hap maar voorzichtige kleine hapjes, zul je zien dat je de 'bovenkant' inderdaad altijd vrij makkelijk van de 'bodem' af kunt eten, en ze dus niet helemaal éé ngeheel vormen.

Dit klopt helemaal met de manier waarop (sommige) bonbons (met name de goedkopere trouwens) gemaakt worden : vormpje bekleden met een laagje chocolade, laten stollen, vuling er in, nieuw laagje er bovenop als 'bodem', afstrijken, en na stollen uit de vorm lossen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier gebeurt het gedeeltelijk machinaal, maar dingen zoals 'de lucht er uit tikken' kan prima met de hand, is hooguit iets bewerkelijker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Over het algemeen kun je zeggen : zachte vullingen worden gegoten in een vorm, harde vullingen worden vooraf gevormd en overgoten. Die hebben dan ook geen 'losse' bodem(plak) maar gewoon rondom een intact jasje.