Is fruitsuiker ongezond?

Je leest vaak "Geen suiker toegevoegd". In die drankjes zit natuurlijke suiker. Is dat net zo slecht als toegevoegde suiker?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

Volgens mij zijn het wel andere soorten suikers. Het is een eenvoudige suiker en is bijvoorbeeld beter geschikt voor mensen met diabetes dan kristalsuiker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kristalsuiker = saccharose, een disaccharide (di = 2) bestaande uit 1 glucose en 1 fructose aan elkaar.

Fruitsuiker = fructose, een monosaccharide (mono = 1)

Mijn motto is: fruit is gezond, de fructose daar kan je niet onderuit. Ga het alleen niet opconcentreren door het sap van 20 peren ergens bij te voegen.
En saccharose wordt gewoonweg als boosdoener gezien omdat het voor de smaak TOEGEVOEGD wordt (en dus niet onvermijdelijk aanwezig is zoals in fruit) zonder dat het enig nut heeft voor het lichaam (geen bouwstoffen, mineralen, vitaminen, niks). Het levert enkel een bepaald soort energie dat je wel nodig hebt, maar ook haalt uit bijv. zetmeel en fruitsuikers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt aan de hoeveelheid je van plan bent op op te eten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt eraan wat je bedoelt. Als het gaat om dik worden, haal je uit fruitsuiker net zoveel calorieën als uit geraffineerde suiker. En calorieën die je niet verbrandt, worden net zo hard opgeslagen in vet.

Verder zijn de meningen over geraffineerde suiker versus ongeraffineerde suiker verdeeld. Geraffineerde suiker wordt vaak beschouwd als 'lege' calorieën, omdat je ergens alleen de suiker zelf aan toevoegt, zonder de voedingsstoffen die, naast de suikers zelf, nog meer in bijvoorbeeld fruit zitten.