Hoe kan je zelf lolly's maken?

ik zou graag eens lolly's willen maken weet alleen niet hoe het moet.

Toegevoegd na 28 minuten:
kan je zelf (vloeibare) glucose maken?
zo ja hoe dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

Bij deze een recept:

Ingrediënten
250g kristalsuiker
2 theelepels vloeibare glucose
vruchtensap

Bereiding
Bereiden van het vruchtensap:
1. Verwarm zachte vruchten (zoals aardbeien, frambozen, ...) langzaam in een pannetje tot het sap vrijkomt. Niet roeren!
2. Zeven van het sap.
Zet een fijne zeef boven op een kom en giet de inhoud van het pannetje met vruchtensap door de zeef. Laat de vruchten zonder erop te duwen uitlekken en gooi de inhoud van de zeef dan weg.
3. Doe de suiker en de glucose in een pan en giet het sap erbij. Zet de pan op het vuur en roer tot de suiker opgelost is en dek de pan even af.
4. Laat deze stroop, zonder te roeren, verder koken tot 143° - 149°C. Om het koken te stoppen neemt je de pan van het vuur en dompel je de bodem in koud water.
5. Bestrijk een marmeren plaat met een beetje olie en giet een paar eetlepels stroop uit (niet te veel, want anders koelt het te snel af). Steek als de stroop nog zacht is er een stokje in.
6. Om ervoor te zorgen dat de stokjes er niet onmiddelijk uitvallen doe je een paar druppels van de stroop op de plaats waar de stokjes moeten vastzitten. Laat de stokken nu afkoelen en hard worden.
7. Wikkel de lolly's daarna in cellofaan papiertjes.
je kan natuurlijk varieren in diverse smaken door verschillende vruchtensappen te nemen

Toegevoegd na 3 minuten:
Vloeibare glucose kun je kopen bij the chocolate warehouse: http://www.chocolatewarehouse.nl/shop/?h=25&c=27

Toegevoegd na 4 uur:
Je kunt ook zelf glucosestroop maken door een deel druivensuiker met een gelijk deel water op het vuur in te laten dikken tot stroopdikte. Hiervoor is wel een schone pan met een dikke bodem nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er staat bij het test thuis gedeelte van checkpoint ook een receptje. Misschien kun je er wat mee.

http://www.eo.nl/programma/checkpoint/2010-2011/page/Thuistest_aflevering_6_seizoen_3/articles/article.esp?article=11593821