Waar kan ik op internet een lekker recept vinden met wortelen?

Het moet echt als hoofdingrediënt zijn, of als vegetarisch. Vlees verzorg ik dan zelf wel.
Er is alleen zo weinig te vinden en wortelen is ook moeilijk om met smaak te maken (geloof ik).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Antwoorden (10)

ah.nl bij recepten kijken
en dan kun je zelf samenstellen wat je wel en niet wilt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3881 recepten met worteltjes: daar MOET wel wat naar je zin bij zijn denk ik ;-)

http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=wortelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wel, maar het is weer een kriem om te zoeken dat dit ook het hoofdingrediënt is.
Wortel wordt natuurlijk overal wel bijgegooid. Alleen al voor de kleur en het oog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al links in het menu gekeken? Hoofdgerechten met wortels, vegetarische gerechten. Je kunt al heel simpel je wens verfijnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als ik op bijgerecht kies, dan zijn het er wel. Thnx.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YW ;-)
Ik denk direct aan Hutspot, zeker met dit weer.

Hier het recept van een Hutspot uit de achterhoek (met bruine bonen erin):

- 1 pond bruine bonen (niet uit pot, maar van die gedroogde)
- 1 pond wortelen
- 2 (grote) uien
- 200 gram aardappels
(voor niet vegetarisch gebruik: een slagersrookworst)

Een avond van tevoren de bruine bonen weken in water.
Een dag later de bruine bonen een uurtje koken. Ondertussen de uien, winterwortelen en aardappelen schillen en in stukken snijden.
Na een uur de gesneden groenten toevoegen en dit een uurtje koken
(als er geen vegetariërs mee eten, dan de wordt ook direct met de groenten toevoegen en deze nog een klein uurtje meekoken).

Afgieten en stampen.
(als de worst er in zit even de worst eruit vissen voordat je gaat stampen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben geen fan van stampen maaltijden. Maar dat kan jij niet weten.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan ik niet weten. Toch bedankt voor de +.
Op internet is heel veel te vinden hoor ;-) Google op 'Wortelrecept' en je krijgt al een hele lijst, en weer een andere lijst als je op bijvoorbeeld 'Recepten met wortel' zoekt enzo.

Onderandere deze:

www.okokorecepten.nl/recept/groenten/wortel/

www.ingredienten.nl/recepten/wortel (deze vind ik zelf heel overzichtelijk. Het 'Spaanse Worteltjes in tomatensaus' recept bij de hoofdgerechten kan ik je aanraden :-) Hij staat er niet als vegatarisch op, maar je kunt het vlees weglaten en hem vegatarisch maken ;-))

http://www.receptenvandaag.nl/recepten/tags/wortel-recept

http://www.culinairkookboek.nl/ingredienten/wortel (De gebraiseerde Worteltjes die hier op staan zijn ook een aanrader, niet moeilijk te maken en wel lekker (duurt alleen wel lang om te maken, moet 2 uur in de oven)

Eetsmakelijk alvast ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/wortel/
http://www.culinairkookboek.nl/ingredienten/wortel
http://www.webchef.nl/search.html?query=wortel (8241) recepten
http://www.ingredienten.nl/recepten/wortel
http://www.ah.nl/recepten
http://www.receptenvandaag.nl/recepten/tags/wortel-recept
http://www.mijnreceptenboek.nl/recepten/met/wortels/

Zooo, genoeg keuze! veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind zelf wortelpuree altijd erg lekker. Ziet er ook leuk uit!
Vooral met vis, bijvoorbeeld kabeljauw, of met stoofvlees lekker. Je kunt het serveren met gebakken of gekookte aardappels.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=721646&rq=wortels

Toegevoegd na 3 minuten:
O, ik zie dat dit een versie is waar al aardappels doorheen zitten..
Wat ik bedoel is meer zoals hier beschreven is:
http://www.voedingscentrum.nl/recepten/recept/gebakken-tilapia-met-wortelpuree.aspx

Of deze:
http://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/wortel/indiase-wortelpuree-koriander
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je door alle bomen hierboven het bos niet meer zien, dan heb ik een ultiem wortelrecept, een recept waarvoor wortelen gemaakt zijn nl;

Geglaceerde wortelen.

Breng in een pan water met wat zout aan de kook.
Die de geschrapte peentjes of in stukken gesneden grotere penen en kok ze in ca. 8 min. half gaar en laat ze uitlekken.
Hak intussen 1½ eetl. gepelde pistachenootjes ( deze hoeveelheid bij 1½ pond worteltjes, anders aanpassen naar smaak)
Doe 5 eetl. suiker met 1½ eetl. water en 25 gr. boter in de pan. laat dit al roerend op matig vuur uitsmelten en wat inkoken.
Voeg de wortel toe , draai het vuur lager en laat de worteltjes onder af en toe omscheppen glaceren tot ze gaar zijn in ca. 10 min.
Bestrooi ze valk voor het opdienen met de nootjes.

Geglaceerde worteltjes smaken heerlijk bij gebakken of gebraden rood vlees, bij gebakken vis en ook bij gebakken lever.

Je kunt ook wortelpuree maken. Net als aardappelpuree maar dan met wortels.
Water met zout aan de kook brengen,
Wortel in stukjes/plakjes erin doen met een mespunt foelie. Deksel op de pan en op zacht vuur in ca. 20 min. gaar koken. Uitlekken ( een beetje uitlekvocht bewaren in geval dat de puree te stevig wordt)
verwarm 1 dl. melk met 40 gr. boter.
Pureer de wortel met melk, eierdooier 1 eetl. tomatenpuree, zout en peper in een blender of keukenmachine en voeg als de puree te stevig is wat van het kookvocht toe.
Warm het geheel op zonder te koken tot de prreeu gebonden is.

Stoofschotel;

Onder omscheppen poulet (kalfs is erg lekker, maar rund kan natuurlijk ook) in olie goudbruin bakken in 10 min.
Halverwege gesnipperde ui erbij en meebakken tot het vocht verdampt is. Bestrooi daaarna met zout, peper en paprikapoeder. Even doorroeren en zachtjes 1 min. doorfruiten. Voeg bouillon toe en kook zachtjes afgedekt tot het vlees gaar is.
Snijd een winterwortel in kleine reepjes of peentjes heel in stukken en voeg ze toe. Pel 2 vleestomaten na ze even in kokend water te hebben gehouden en snijd ze in partjes. Snijd 2 zure bommen in plakjes. Voeg deze groenten nu toe en laat alles op zacht vuur enkele minuten mee stoven. Breng op smaak met zout , peper,
gehakte peterselie en enkele druppeltjes tabasco.
Erg lekker bij pasta of rijst.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wortelcurry met mango;

Ui een knof in de olie lichtbruinen. Erbij;
kerriepoeder,
kurkuma,
kaneelstokje,
1 el. bloem,
3 eetl. tomatenpuree,
alles roerend aanfruiten.
250 ml. sinaasappelsap en 400 ml. groentebouillon
(rest bij reactie)
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
stukken wortel en kikkererwten erbij, deksel erop en 10 min. zacht koken. Stukje rode peper en 1 rijpe mango in stukken ( of banaan)erdoor roeren en evtl. nakruiden.
Sorry, ik had geen tekens genoeg, ik kan nl, wel doorgaan.;) lekker met couscous/ rijst ed.
Geglaceerde wortel met sinaasappel.

Ingrediënten:

800 g winterwortel
3 el wokolie
5 cm verse gemberwortel, geraspt
1 el honing
2 sinaasappels
1/2 el sesamzaad, geroosterd

Bereiden:

Schil de wortels met een dunschiller en snijd ze schuin in dunne plakjes. Verhit de olie in een wok en roerbak de gember tot hij gaat geuren. Schep de wortel erdoor en roerbak 2 minuten. Voeg de honing en 2-3 el water toe en laat de wortel in nog 5-10 minuten zachtjes gaar worden en het vocht inkoken. Breng op smaak met zout. Schil de sinaasappels en snijd ze in plakjes. Schep de sinaasappelplakjes door de wortel en warm ze 1 minuut mee. Strooi de sesamzaadjes erover.

Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overheerlijk is de wortelsoep met kokosmelk, echt smullen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Worteltjes tarte-tatin met kerveldip

* 450 g bladerdeegplakjes,ontdooid,
* beetje bloem voor het werkvlak,
* 750 g schoongemaakte,niet te dikke bospeen zonder groen,
* 1 grote rode ui in smalle ringen,
* 2 eetl tijmhoning of een andere krachtige honing,
* 30 g suiker,
* 40 g boter,
* versgemalen zwarte peper,
* bosje verse kervel,
* bosje verse bieslook,
* 100 g verse roomkaas naturel (bijv:Philadelphia),
* 2 eetl versgeperst citroensap,
* wat citroentijm voor de garnering.
Ook nodig: deegroller - ovenvaste koekenpan of lage ovenschaal(die op het vuur kan) 26 cm doorsnee - plasticfolie - kommetje - oven - groot bord.

Voorbereiding: Verwarm de oven voor op 210 graden C.

Leg de ontdooide bladerdeegplakjes op elkaar op een licht met bloem bestoven werkvlak en rol ze uit tot een cirkel van ca. 3 mm dik,snij hier een cirkel uit van 26 cm doorsnee.
Bestrooi een stuk plasticfolie lichtjes met bloem,leg er de deegcirkel op,bedek met nog een stuk folie en leg tot gebruik in de koelkast.
Doe de honing en de suiker in de ovenvaste koekenpan.
Laat op een middelhoog vuur de suiker smelten en karamelliseren tot deze helderbruin is,voeg de worteltjes toe en verdeel de boter erover,voeg 1 eetl water toe.
De worteltjes op een middelvuur onder voortdurend omscheppen gedurende 2 minuten bakken tot de suiker een laagje heeft gevormd om de worteltjes.
Breng op smaak met ruim versgemalen peper en wat zout.
Verdeel de rode uiringen over de wortels,haal de pan van het vuur en laat alles afkoelen.
Hak in de tussentijd de kervel en de bieslook fijn,meng de roomkaas,citroensap,versgemalen en wat zout erdoor.
Haal het deeg uit de koeling,prik de deegcirkel op verschillende plaatsen in met een vork en leg op het wortel-uimengsel in de koekenpan,druk lichtjes aan.
Zet de pan in de voorverwarmde oven en bak de tarte-tatin in 25 minuten gaar en goudbruin.
Haal uit de oven,leg er een goed passend bord op en keer voorzichtig om.Garneer met wat blaadjes citroentijm en serveer samen met de kerveldip.
Lekker met een groene salade.