Als de bloem voor pasta te maken niet genoeg gluten bevat, kan je er dan extra bijdoen door bv extra eieren, eiwit aan toe te voegen, of gelatine?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Op verzoek als antwoord gezet ipv reactie ;)

Gluten zitten alleen in granen (inclusief maïs, officieel ook een graan), dus niet in eieren of gelatine.

Ik zou er wat (tarwe)gluten of glutenmeel aan toevoegen. Dat is leuk spul, waarmee je ook zelf snel en makkelijk seitan kan maken. Glutenmeel is overigens niet hetzelfde als glutenbevattend meel, het is meel dat puur of grotendeels uit gluten bestaat, of iets dergelijks.
Bij sommige molens (misschien wel bij veel of alle) kan je gluten(meel) kopen.

Hier kan je werkende molens vinden: http://www.molendatabase.nl/nederland/

En wat webwinkels waar je het kan kopen:
http://www.dehoopklarenbeek.nl/web/index.php?p=productsList&iCategory=9
http://www.de-zuidmolen.nl/Basis.aspx?Tid=2&Lid=8&Lit=VIEW&Hmi=0&Smi=0&STIJL=1&Query=ZMU_ShopArtikel.Id=141
http://www.veggiedeli.nl/webshop/panklaar-product/vantastic-foods-bio-seitan-fix

Je kan ook zelf een soort glutendeeg maken van gewone bloem of ander meel. Daarvoor moet je je het meel mengen met water tot het deeg is, een uurtje laten staan, en dan het onder koud stromend water spoelen terwijl je het uit elkaar trekt, erin knijpt ed. Zo spoel je de vezels ofzo weg en hou je na een hele tijd vooral gluten over.
Of je dat deeg nog kan mengen met je pastadeeg weet ik niet, misschien dat het te taai daarvoor is, maar dat zou je kunnen proberen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het deeg moet tijdens dat uurtje geloof ik nat blijven, dus onder water staan of onder een vochtige doek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eieren, eiwit en gelatine zijn glutenvrij, dus deze toevoegingen hebben hebben hiervoor geen waarde. Voor zover mij bekend zitten gluten alleen in bepaalde granen, o.a. waar bloem van gemalen wordt.
12 jaar geleden
geen goed plan.zoek op een pak patent bloem het nummer 405.(aldi) super bloem voor brood pasta koekjes.
moet een baksel of saus vloeien,sprits koekjes of bechamelsaus bijvoorbeeld. daar is witte tarwe bloem weer geschikt voor.