Weet iemand een goed en niet-standaard recept voor tiramisu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als groot liefhebber van tiramisu zou ik je aanbevelen om juist niet een niet-standaard recept te kiezen, maar juist zo traditioneel mogelijk. Het is een fantastisch gerecht, en alles wat je eraan afdingt gaat ook ten koste van de smaak. En dat is zonde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Inge108: jouw opmerking zet me, terecht, aan het denken wat affmar precies bedoelt met niet-standaard. Ik heb meerdere recepten gezien maar ik zweer bij het niet al te zoete dat ik zojuist heb geplaatst. Niet standaard, wel klassiek.

Het beste antwoord

Op internet zijn vooral de standaard recepten te vinden. Wel bestaat er een ebook met 30 hoogwaardige verschillende tiramisu recepten, wellicht is dat wat. De site is:

http://tiramisumaken.net
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazeker, ik maak met enige regelmaat tiramisu zoals uitgedacht en beschreven door een goede kennis van me, Gerrit Jan Groothedde, ook bekend als Eetschrijver:

- 250 g mascarpone
- 5 eierdooiers
- 2 eiwitten
- 200 g Italiaanse savoiardi (of lange vingers, boudoirs of lepelbiscuits)
- 100 g witte basterdsuiker
- 250 cl ml sterke koffie (dank Anoniem)
- 4-6 eetlepels amaretto
- wat cacaopoeder

Voorbereiden:
Klop de eierdooiers schuimig met de suiker, meng er de amaretto bij en roer er de mascarpone door tot u een gelijkmatige vla hebt (dit gaat het best in de keukenmachine). Klop de eiwitten tot vrij stijve sneeuw en spatel hier voorzichtig de vla door. Doordrenk de koekjes één voor één met koffie* en leg ze met de gesuikerde kant naar boven naast elkaar in een passende schaal of bakje**. Schep hierover zoveel vla dat de koekjes bedekt zijn. Leg een nieuwe laag met koffie doordrenkte koekjes en een nieuwe laag vla neer en ga zo om en om door tot de koekjes op zijn. Eindig met een laag vla. Zet minstens 24 uur koud weg.

Bereiden:
Doe cacaopoeder in een theezeefje en bepoeder de bovenkant van het dessert ermee tot het helemaal bedekt is. Serveer plakken van de tiramisu met behulp van een mes en een taartschep.

Gebruik bij voorkeur kakelverse eieren voor een stevig geheel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak vaak een snelle Tiramisu op een niet alledaagse manier. Ik serveer het namelijk in grote wijnglazen per persoon.

Snelle Tiramisu (4 pers);

1 bekertje slagroom (125 ml.)
30 gr. suiker,
1 bakje mascarpone,
4 eetl. melk,
100 gr. amarettini (bitterkoekjes zak 250 gr)
100 ml. sterke espressokoffie of koffiepads dark roasted.
2 eetl. cacaopoeder.

Klop de slagroom met de suiker bijna stijf.
Roer de mascarpone los met de melk en spatel het door de slagroom.
Verdeel de helft van de amarettini over de glazen. Schep in elk glas 1 eetl. koffie over de koekjes.
Verdeel de helft van het roommengsel over de glazen en strooi de rest van de amarettini over de room.
Houd een paar koekjes over voor de garnering.
Schep opnieuw in elk glas 1 eetl. koffie. Verdeel de rest vanhet roommengsel erover en garneer met de resterende koekjes.
Bestrooi naar smaakmet cacaopoder. Dit gaat het best als je een theezeefje of een cacaostrooier gebruikt.
Bewaar afgedekt in de koelkast maar maximaal 1 dag van tevoren kan je hem maken.

Eten er kinderen mee die geen koffie willen of mogen. vervang de koffie dan door bijv. frambozensiroop. Serveer dan met frambozen er bovenop en een lange vinger erin gestoken.
amc