Wat voor koud gerecht kan je maken voor een kerstdiner op school?

Het mag ook een warm gerecht zijn dat je later koud opeet, maar het moet niet een te ingewikkeld recept zijn.
En kinderen moeten het ook lekker vinden.
Wie heeft tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok bedankt!

Het beste antwoord

Een koude schotel;

Een grote platte schaal met in het midden huzarensla en erom heen o.a. gevulde eieren, plakjes ham gevuld met augurk of asperges uit glas, koude gehaktballetjes, blokjes kaas met een stukje ananas en een cocktailprikkertje, amsterdamse uien(niet die hele grote)plakjes grillworst,ossenworst, leverworst,komkommer,kerstomaatjes etc. Je kunt hier een keus uitmaken en zorgen dat het er leuk uitziet. Een mand met stokbroodsneetjes en een schaaltje kruidenboter en ieder kan nemen wat hij/zij lust. Ook een schaal opgerolde pannenkoeken gevuld met o.a. jam, nutella, ,chocopasta, suiker, stroop, hagelslag etc. je kunt het zo gek niet bedenken, maar bij kinderen gaan zelfs koude pannenkoeken er altijd wel in.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Hiervan houden kinderen altijd:
Koude pastasalade.
AWM
14 jaar geleden
Ha, die Deirdre;

Een zalm- of huzarensalade is niet moeilijk te doen en gaat er altijd wel in. Combineert ook goed met andere gerechten, op toastjes, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kipfiletjes in reepjes gebakken ten grote van een vinger met dipsausjes en verse groenten ook in "batonnettes" gesneden wortelen ,komkommer en kersttomaatjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spietsen maken: van kaas blokjes, druifjes, knakworstjes.
Koude pannenkoeken is stukjes.
Risotto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat te denken van vruchten salade/ bowl
peertjes
rabarber
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gehakballetjes.

Neem een kilo gehakt en kneed er twee zakjes nassikruiden door (en als je zuinig bent paneermeel en een eitje, maar dan ben je wel langer bezig).
Draai er balletjes van en gaar ze in de magnetron (eerste serie even controleren hoe lang ; hangt af van hoeveelheid, temperatuur en magnetron). In no time een hele emmer vol gehaktballetjes, en erg lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijgerecht:

Komkommersalade
Schil een paar komkommers in de lengte af en snijd ze door midden; schaaf de komkommers tot op de zaadlijst in lange slierten..
Maak een dressing van suiker of vloeibare zoetstof met olijfolie, wijn of appel of knoflookazijn, beetje citroensap en mosterd(saus). Goed door de komkommer roeren en even laten staan. Garneren met dille of bieslook....
Lekker!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cocktailworstjes in bladerdeeg

Makkelijk te maken en altijd een groot succes!

Ingrediënten:
blikje cocktailworstjes
bladerdeeg

Bereiden:
Ontdooi de plakjes bladerdeeg en snijd twee keer diagonaal door . Je hebt vier driehoekjes per plakje. Rol in ieder driehoekje een koud cocktailworstje.

Leg de pakketjes op bakpapier in het midden van een voorverwarmde oven (200 graden) en bak ze in ongeveer 15 a 20 minuten goudbruin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoete sfeer:

Maak een mousse van mascarpone en eieren. Meng er gecarameliseerde amadelen en chocolade doorheen. Serveer dit in een schaal en laat ze het opeten met lange vingers. Gegarandeerd succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In reactie op de cocktailworstjes in bladerdeeg: je kan hiervoor ook heel makkelijk van die party-croissants gebruiken die je zelf moet oprollen
Dan kan je er ook iets anders in doen, zoals een plakje kaas of chocolade hagelslag (dan moet je ze wel dichtvouwen anders loopt alles er uit in de oven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel, maar wel lekker:
Stukjes quiche,
Mini pizza's,
Kippenboutjes,
Kleine balletjes gehakt,
Gevulde eieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wraps! Smeer wat roomkaas op een wrap, daarop kaas, ham, sla, reepje rode paprika en een dun streepje mayo. Oprollen, in alufolie opstijven. Snij in stukjes met een prikkertje erdoor en de kinderen smullen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is dit iets? http://www.youtube.com/watch?v=bwgNuwMXuoA

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zijn wel erge moeilijke ingredienten. En het is soort van Italiaans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, er worden ook dingen als soesjes en chocolademousse geopperd. Dat vinden groep 8- ers ook heel lekker, Of de chocoladefondue, dat is juist leuk voor die leeftijdsgroep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pannenkoekentaart
Pannekoek insmeren met appelmoes,aardbeien erop en zo laag voor laag opbouwen.
Hiervoor kun je natuurlijk allerlei fruitsoorten gebruiken.
Garneren met slagroom.

Tortilla/wrap insmeren met roomkaas en ijsbergsalade snijden en toevoegen.Oprollen en in stukjes snijden

Vruchtenbowl

Tosti´s (ook goed koud te eten)

Kaasstengels