Omdat het waarschijnlijk niet eerst op kamertemperatuur is gebracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Crème fraîche moet aan het einde van de kooktijd toegevoegd worden en mag kort mee verwarmd worden. De kans op schiften bij warme gerechten blijft bestaan.
Een goed alternatief voor warme gerechten is koksroom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Crème fraiche mag nooit koud zijn als je het aan kokende gerechten toevoegt! Het beste is om de crème fraiche in een schaaltje te toen,doe een paar schepjes van de reeds kokende saus hierbij en vermeng dit.Dan toevoegen aan de rest van de saus in de pan,en hoogstens een minuut laten doorkoken.Gaat het alsnog in de schift,een klein beetje koud water bijroeren.Wil je helemaal geen poblemen,werk dan met slagroom,dat schift nooit als je het meekookt.Je kunt ook koksroom nemen,is goedkoper maar bevat minder vet.
Dat minder vet zijn van crème fraiche is ook de oorzaak van het schiften!

Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schiften is een proces waarbij een emulsie van een vet en een andere stof, vaak door temperatuuromstandigheden, weer uiteenvalt in de afzonderlijke componenten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren met boter of mayonaise.

Om schiften van voedingsmiddelen tegen te gaan worden aan deze emulsies vaak stabilisatoren toegevoegd. Zo bevat chocolademelk uit de supermarkt vaak carrageen als stabilisator. Deze stoffen zijn (als ze door de Europese Unie zijn goedgekeurd voor gebruik als additief) herkenbaar aan een E-nummer tussen 400 en 495. Deze stabilisatoren werken vaak op basis van het verdikken van de emulsie.

Een emulsie kan olie-in-water en water-in-olie zijn. In het eerste geval zijn zeer kleine druppels olie verdeeld in het water, dat de druppels als een net omsluit, de andere is precies andersom. Beide emulsies kunnen schiften doordat de druppels samenklonteren (of samenvloeien) tot grotere oliedruppels. Uiteindelijk kunnen beide fasen volledig gescheiden zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook door mij nog maar eens herhaald dan: gebruik het niet direct uit de koelkast maar laat ze eerst op temperatuur komen en verloochen les 3 van het koken niet. Goed roeren! Heel goed roeren!

(En snel binden wil ook nog wel eens helpen. Kun je nog wat goedmaken danwel verbloemen.)