Wat is het verschil tussen een deksel en een dop?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk bij een deksel altijd aan een grotere afsluiting (een diameter van minstens 10 cm?) en bij een dop aan een veel kleinere, bijvoorbeeld voor op flesjes
Inekez1
6 jaar geleden
Je bent niet de eerste die zich dat afvraagt: https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/vraag/4084/verschil-tussen-deksel-dop

Antwoorden (3)

Een deksel sluit een pot, terwijl een dop een fles sluit. De eerste dient om een in doorsnee groter rond gat af te dekken (putdeksel bijvoorbeeld) en de tweede om een kleinere ronde opening af te dekken (deodorantdop bijvoorbeeld).
Amadea
6 jaar geleden
Zodra je met een deksel niet meer kunt frisbeeën spreek je van een dop.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een dop is een voorwerp met een kom- of cilindervormige uitholling, waarmee een buisvormige opening kan worden afgesloten.

Bij de overige zaken waarbij je twijfelt tussen "deksel" of "dop" kies je "deksel".