Als de prik uit spa rood gaat, is het dan spa blauw?

Bij het proeven van een flesje spa rood, waar de prik uit is, proeft dit niet naar water (spa blauw). Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (4)

ja want er is alleen coolzuur toegevoegd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar hoe zou je dan verklaren dat de smaak anders is?
Het enige verschil tussen spa rood en spa blauw is de toevoeging van koolzuur. Als echt alle koolzuur uit de spa rood is verdwenen, is deze gelijk aan spa blauw en zal deze ook gelijk smaken.

In de praktijk zal zelfs na flink schudden echter niet alle koolzuur verdwijnen uit de spa. Er wordt veel meer koolzuur toegevoegd dan goed (stabiel) op kan lossen in het water en daarom bruist het ook: het teveel aan koolzuur wil eruit. Er blijft echter een beetje achter in het water dat nog wel wil oplossen en dat verklaart het verschil in smaak.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een (waarschijnlijk veel kleiner) verschil in smaak kan ook nog ontstaan omdat Spa rood word gemaakt met water uit de de Barisartbron en Spa blauw met water uit de Koninginnebron.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee. Het water dat gebruikt wordt voor Spa rood komt uit een andere bron dan het water van Spa Blauw. De smaak van het water ontstaat door mineralen in de bodem, die door natuurlijke zuivering in meer of mindere mate in het water worden opgenomen. Daardoor ontstaat een lichte smaak.

"Spa bottelt vijf soorten bronwater:

- Spa Reine (Spa blauw), koolzuurvrij, het water komt van de Koninginnebron
- Spa Barisart (Spa rood), met toegevoegd koolzuur, het water komt van de Barisartbron
- Spa Marie-Henriette, dat van nature koolzuur bevat. Het water komt uit verscheidene bronnen. De bron is vernoemd naar Marie Henriëtte van Oostenrijk en het water komt van de Marie-Henriettebron"

De Marie-Henriette smaakt ook duidelijk anders dan spa rood en spa blauw.
Verder heeft Spa nog water waaraan kunstmatig smaakjes zijn toegevoegd (spa citroen bijvoorbeeld), maar de smaken van Spa rood en blauw zijn dus puur afkomstig van het bronwater.

Aan het bronwater dat voor Spa Rood wordt gebruikt wordt vervolgens koolzuur toegevoegd. Als dit verdwijnt, heb je koolzuurvrij water van de Barisart-bron. Dat is ander water dan het koolzuurvrije water van de Koninginnebron, dat voor Spa blauw wordt gebruikt.
6 jaar geleden
Veel verklaringen zijn mogelijk:

Wat al genoemd is: toch meer verschillen dan alleen koolzuur

- er zijn smaakstoffen in gekomen vanuit de lucht.
3 die prik is niet het enige verschil, het antwoord is dus nee.
4 verwachting beïnvloedt smaak. Zoute popcorn smaakt anders dan gewoon, als het per ongeluk gepakt is, in plaats van zoete. Droge wijn in plaats van port (veel zoeter) smaakt zuur, ook voor iemand die wijn vaker drinkt, en dan niet zuur vindt.
- toeval. Smaakbeleving is vaak niet hetzelfde als in je herinnering. Misschien nooit opgevallen, maar het kan behoorlijk variëren. Als het in een ander flesje had gezeten, had je niks gemerkt, gedacht dat het aan de temperatuur ligt ofzo.