Is nootmuskaat goed bij een te hoge zuur in het lichaam?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
fremar
6 jaar geleden
wat bedoel je met te hoog zuur?
Ritsuka
6 jaar geleden
wat is 'een te hoge zuur'?
Hoe is dit gemeten?
Cryofiel
6 jaar geleden
Dat is een theorie uit de alternatieve wereld. Daar hangen sommige mensen de theorie aan dat het lichaam zou kunnen "verzuren". Dat kan dan liggen aan slechte voeding, en zelfs aan GSM-signalen, of aan eten dat je in de magnetron hebt opgewarmd.

Antwoorden (1)

Het lichaam regelt het zuurgehalte helemaal zelf. Gelukkig maar, want anders hadden we het eerste uur na onze geboorte al niet overleefd.

Er bestaat trouwens niet zoiets als "het zuurgehalte" van het lichaam. Elk orgaan heeft een eigen zuurgraad. Sterker nog, verschillende cellen binnen een orgaan kunnen een verschillende zuurgraad hebben, en de zuurgraad verschilt tussen het celvocht binnen de cel en het vocht dat tussen de cellen zit.

Het lichaam regelt de zuurgraad via de lever, de nieren, en de ademhaling. Dat laatste merk je als je gaat rennen. Door het rennen moeten je spieren aan de slag. Die produceren zuur. De zuurgraad van het bloed dreigt toe te nemen. Het lichaam reageert daarop door sneller te gaan ademen. Door die snelle ademhaling verdwijnt er kooldioxide uit het bloed, waardoor de zuurgraad van het bloed weer daalt.

Studenten geneeskunde doen wel eens een proef waarbij ze lucht inademen die de normale hoeveelheid zuurstof bevat, maar extra kooldioxide. Niemand houdt dat vol: door de extra kooldioxide dreigt het bloed zuurder te worden, en het lichaam reageert daarop door de ademhaling omhoog te jagen. Mensen die dit proberen "weten zeker" dat ze stikken - maar dat is niet zo, want ze krijgen de normale hoeveelheid zuurstof binnen.

Dit voorbeeld geeft aan hoe goed en hoe sterk het lichaam de eigen zuurgraad regelt.

Gelukkig kunnen we de zuurgraad (of eigenlijk: de vele honderden zuurgraden in elk onderdeel van het lichaam) niet beïnvloeden via het voedsel. Stel je voor dat het voedsel wel invloed zou hebben op de zuurgraden... dan zou zoiets simpels als iets eten, of iets drinken, al levensgevaarlijk zijn.

Omdat de voeding geen invloed heeft op de zuurgraden binnen het lichaam, heeft ook nootmuskaat geen enkele invloed. En dat is maar goed ook.

Cryofiel
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
gezond en gevarieerd eten
niet te veel stress
voldoende bewegen
voldoende sporten Als je dit doet, en je bent verder gezond, dan behoud je je lichaam en de zuurgraad van de cellen en de organen het beste.