Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb ooit gehoord dat er in het aardappelkookvocht gifstof zit, klopt dit?

Dit zou het met weinig water opzetten tegenspreken....

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Die stof noemt solamine,maar komt alleen voor bij sommige zeer jonge aardappelen of bij aardappelen die te lang in het licht bewaard werden.Dus als u daar op let is er verder geen gevaar.
Solanine is een natuurlijke gifstof die voorkomt in aardappelen. Tomatine komt voor in onrijpe tomaten.

Het is schadelijk om te veel solanine of tomatine binnen te krijgen. Het kan bijvoorbeeld koorts, braken, diarree, lusteloosheid en hoofdpijn veroorzaken.

Solanine ontstaat onder invloed van licht in de schil en uitlopers van aardappelen.
(Lees meer...)
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Fremar,
Je kan het ook makkelijker zeggen door gewoon te zeggen dat je moet oppassen met groene aardappels. Want dat is wat er gebeurd met aardappels die te lang in het licht hebben gelegen. Voor de rest moet je je antwoord nog wel wat nuanceren daar de stoffen die jij opnoemt wel ergere symptomen kunnen veroorzaken indien je allergisch bent voor deze stoffen.
Toch +
Cryofiel
9 jaar geleden
Solanine komt ook voor in de "pitten" van aardappels, dacht ik, ook als die niet in het licht zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heb ik ook altijd gehoord Cryofiel. Mijn moeder haalde altijd om die reden de pitten eruit.
De vraag is dus.of er in het kookvocht van aardappelen gifstof zit.
Als je gewone normale aardappelen gebruikt hebt,is dat niet het geval en kun je het kookvocht zelfs nog goed gebruiken om saus te maken of iets anders.Bedenk,in veel soepen worden aardappels mee gekookt,er is zelfs aardappelsoep.In alle gevallen wordt dan het kookvocht in zijn geheel genuttigd.smakelijk eten.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding