Hoe moet je zeewiersalade bereiden?

Heb vanmiddag een zakje gedroogde zeewiersalade gekocht.
Ik weet alleen niet hoe ik de geweekte wier daarna moet bereiden (...)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gegrilde zalm met zeewier Gril de zalm
Meng de dressing en het zeewier met lente-ui, schep alles om
Verdeel de zeewier salade op de borden
Leg de zalm er op
bestrooi met geroosterd sesamzaad Eet smakelijk! Bronnen:
- https://www.jamiemagazine.nl/recepten/gegrilde-zalm-en-zeewiersalade.html

Het beste antwoord

Je kunt deze zeewiersalade op verschillende manieren bereiden, maar je begint altijd met het weken van de gedroogde groenten. Zou je het zo, gedroogd eten, dan is het taai en niet echt lekker, je kauwt er dan ook relatief lang op en hebt kans dat er nog een stukje schelp ofzo tussen zit.

Je doet het zakje in een kom en je doet er koud water bij, laat het een minuut of 10 weken, spoel het af in een vergiet en laat het uitlekken. Je zult zien dan de massa toegenomen is...5 gram gedroogd wordt wel 50 gram als het zich volgezogen heeft tot het oorspronkelijke formaat. Van een zakje van 25 gr. kunnen dus wel 5 personen eten.

Een simpele vinaigrette ( olie, azijn, mosterd, peper en zout) kan al lekker smaken, maar als je de smaak teveel naar 'zee' vindt smaken, kan je ook het volgende doen;
Verwarm wat olijf- of (nog lekkerder) kokosnootolie in een koekenpan en sauteer de geweekte groenten hierin voor 5 minuutjes. Dit is dus even hoog aanbakken en dan het vuur lager en even garen.
Giet er dan appelsap bij en laat het afgedekt zo'n 10 min. sudderen. Haal het deksel eraf en laat het vocht verder indampen. Doe er dan wat honing of maplesiroop bij, wat geperste knoflook en vers geraspte gember. Laat nog even verder sudderen tot al het vocht verdampt is en laat het dan koud worden.

Je kunt het dan zo eten, maar je kunt er uiteraard ook geraspte wortel, reepjes rode paprika, uiringetjes of zelfs iets als boontjes ( Hak-zak) aan toevoegen.
Je kunt ook wat andere slasoorten in een kom doen en aanmaken met wat azijn/olie en direct mengen met de zeewiersalade, als je gaat eten.

Je kunt overigens wel de gedroogde zeewiersalade ook even mee laten garen in de soep en als toevoeging gebruiken.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank! En bovendien bedankt voor enige bereidingstips! Zal ze allemaal eens proberen!
SimonV
7 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord. Plus.

Andere antwoorden (2)

Je kunt het gewoon zo opeten, eventueel met een dressing van sojasaus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank NickBoven!
Even 10 minuten laten wellen in warm water en dan laten uitlekken in een zeef of vergiet.

"How to use:
To prepare, simply soak 10 minutes in warm water, drain well ..."
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank voor je reactie Inekez! Fijn dat je t even voor me hebt vertaald! Top!