De tabak droogt uit, hoe langer het open ligt in een ruimte met een lage luchtvochtigheid hoe sneller de tabak vocht verliest, en daarmee aroma/smaak.
Om sigaren niet uit te laten drogen gebruikt met een humidor, een 'vochtkastje' met daarin een bron van vocht (vaak een stukje oase of speciale korrels in een bakje). Je zou je sigaretten in een zakje kunnen doen met daarbij een watje met wat vocht, dan kan het watje het vocht laten verdampen en neemt de tabak het vocht op. Doe dit een nachtje met een paar druppels vocht in het watje. Neem bij voorkeur ge-demineraliseerd water. (50 cent per liter bij de drogist).