Kind van 3 heeft grote voorkeur voor zout voedsel zoals feta kaas en olijven. Hoe zou dit komen?

Hij lust weinig groenten, een paar soorten eet hij wel als er fetakaas overheen zit of stukjes olijf. Hebben jullie tips hoe ik deze moeilijke eter gezonder kan laten eten? Het zoute is niet zo goed voor zo'n kleintje.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K
Amadea
3 jaar geleden
Heeft hij ook veel dorst en hebben zijn ogen last van zonlicht?
tinus1969
3 jaar geleden
Wat mij opvalt is niet zozeer de voorkeur voor zout maar voor vet. Kleine kinderen hebben energiedicht eten nodig; wat eet/krijgt hij verder?
Amadea
3 jaar geleden
Wij kunnen echt geen antwoord geven op de vraag hoe het zou komen als er geen nadere informatie gegeven wordt!
Abcde
3 jaar geleden
De oorzaak is simpel, omdat dit hem aangeboden wordt. Laat hem eens helpen in de keuken andere dingen te maken. Maak als het klaar is een schilderijtje van zijn bord door de maaltijd in bijv. de vorm van een autootje te leggen. Er zijn leuke kookboekjes te koop voor kinderen en op het internet valt ook wel wat te vinden, haal daar je inspiratie uit.
Deze tips zijn al oud maar werken vaak wel.

Antwoorden (1)

Smaakontwikkeling
Jonge kinderen houden over het algemeen van een zoete en zoute smaak. Een zure en bittere smaak wordt vaak minder gewaardeerd. Deze aangeboren voorkeur komt waarschijnlijk doordat een zoete smaak een signaal is voor koolhydraten en energie. Een zure en bittere smaak kan een teken zijn van schadelijke elementen in het voedingsmiddel. (1) Een kind zal bij de eerste hapjes moeten wennen aan verschillende smaken. Hiervoor is het belangrijk op jonge leeftijd te starten met het aanbieden van verschillende smaken voor het aanleren van een gezond en gevarieerd voedingspatroon. (6) Tussen het tweede en derde levensjaar van het kind zijn veel voedselvoorkeuren al gevormd (7). Jong beginnen met verschillende smaken verhoogt dan ook de (mogelijke) van nieuwe voedingsmiddelen op latere leeftijd (8).

Om het kind te leren meerdere smaken te herkennen en waarderen kan de ouder starten met enkele ‘oefenhapjes’ van groente of fruit. Dit kan vanaf een leeftijd tussen de 4 en 6 maanden. Als het kind aan losse smaken gewend is, kunnen combinaties van smaken worden aangeboden. Vanaf 8 maanden kunnen de eerste hapjes geleidelijk worden uitgebreid met iets grotere porties en bijvoorbeeld een klein stukje brood, een eetlepel aardappel, gepureerde bonen of magere yoghurt. Vanaf 1 jaar kan een kind met de pot mee-eten. Dit betekent dat een kind elke dag verschillende voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf eet.

Voor de smaakontwikkeling is het herhaaldelijk aanbieden van nieuwe smaken noodzakelijk. Veel ouders realiseren zich niet dat de introductie van een nieuw voedingsmiddel daarom tijd en aandacht vraagt. Het advies is om een kind ongeveer 10-15 keer iets te laten proeven om aan een nieuwe smaak te wennen ook als het kind het in eerste instantie niet lijkt te lusten.