Welke brood hoord bij Zwitserland ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
SimonV
7 jaar geleden
Ik denk "Tresse" (in Duitse deel Zopf genoemd), een Zwitsers vlechtbrood.

Antwoorden (2)

SimonV geeft al heel goed de '(Butter)zopf' genoemd, maar een typisch Zwitsers ander brood dat 's morgens bij het ontbijt meestal gegeten wordt zijn de 'Milchbrötchen'.
Dit zijn witte romige bolletjes die zoetig smaken. Door het deeg worden bijv. crème fraîche, honing en soms wat citroensap vermengd en dit geeft de zoetige smaak. Vaak zijn het ronde glanzende bolletjes, maar ze zijn ook wel langwerpig gevormd en zo gegeten.

Toegevoegd na 14 minuten:
Daarbij hebben ze ook veel streekgebonden broodsoorten. Enige voorbeelden; Luzernerweggen (pain Lucernois), Mueslibrot (pain au muesli), Leinsamenbrot (Pain au graines de lin), Kümmel-käse bröttli of -Brot, Fonduepfändli en nog meer soorten....
amc
7 jaar geleden
Cuchaule en Bénichonmosterd
Oorspronkelijk was Bénichon het oogstdankfeest, waarbij de oogst gezegend en de goden bedankt werden.

Vandaag de dag heeft de Bénichon grotendeels haar religieus karakter verloren. Overgebleven is een volksfeest zoals de ‘Chilbi’ in de Duitstalige regio’s, met talrijke culinarische hoogtepunten. Typisch voor de Bénichon is...
----- ‘Cuchaule’, een soort gevlochten brood met safraan-----
...en daarbij de zoet-zure Bénichonmosterd.
http://www.myswitzerland.com/nl-nl/congresos/recepten/cuchaule-en-benichonmosterd.html

Berner Züpfe
Een zondagsbrunch zonder vlechtbrood is als kerst zonder cadeaus. Zelfgemaakt en nog warm van de oven is het brood het lekkerst.

Het vlechtbrood komt oorspronkelijk uit Bern en werd vroeger als kerst- of nieuwjaarsgebak cadeau gegeven. Tegenwoordig is het in heel Zwitserland bekend en populair, vooral bij een uitgebreid ontbijt. Ook de vlechtvorm is bijzonder. Niet eenvoudig, maar met de juiste instructies goed in de vingers te krijgen.
http://www.myswitzerland.com/nl-nl/congresos/recepten/berner-zuepfe.html

Je zou bijna denken dat Zwitserland alleen vlechtboden kent, behalve @Simon's vlechtbrood , in mijn bron Berner Züpfe genoemd , heb ik nog een Cuchaule gevonden... maar gelukkig ook nog een heel ander bijzonder en ook simpel brood: Bürli (biologisch), hierin zit 'lemairemeel'
[Gebuild tarwemeel / lemairemeel biologisch: Op molenstenen gemalen tarwe, ontdaan van zemelen, zodat nog 80-85% van de hele tarwekorrel overblijft. Ook wel lemairemeel, bise of tarwemeel 85% genoemd. Wordt o.a. gebruikt voor licht tarwebrood, gebak en koekjes. ]

https://www.de-zuidmolen.nl/Gebuild-tarwemeel-/-lemairemeel-biologisch_5_1887.html
http://marionskitchenstories.blogspot.nl/2015/10/burli-zwitsers-brood.html

Cuchaule en Bénichonmosterd
Oorspronkelijk was Bénichon het oogstdankfeest, waarbij de oogst gezegend en de goden bedankt werden.

Vandaag de dag heeft de Bénichon grotendeels haar religieus karakter verloren. Overgebleven is een volksfeest zoals de ‘Chilbi’ in de Duitstalige regio’s, met talrijke culinarische hoogtepunten. Typisch voor de Bénichon is...
----- ‘Cuchaule’, een soort gevlochten brood met safraan-----
...en daarbij de zoet-zure Bénichonmosterd.

http://www.myswitzerland.com/nl-nl/congresos/recepten/cuchaule-en-benichonmosterd.html