Mag je na het tanden poetsen nog thee drinken?

Ik doe dit heel mn leven lang al is dat erg? Ik zou het graag willen weten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
29.9K
Amadea
7 jaar geleden
Wat voor soort thee, en met suiker erin?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gebit/vraag/253716/nadat-thee-gedronken-tanden-poetsen

Antwoorden (1)

Thee is niet schadelijk voor het gebit, dus kan je rustig thee drinken na het tandenpoetsen.

Na allerlei negatieve berichten over kruiden- en fruitthee in de pers, is hierop onderzoek gedaan door de afd. 'preventieve tandheelkunde' van het ACTA. Bij de bepaling van de pH-waarde (zuurgraad) kwam naar voren dat bij alle theesoorten op basis van zwarte-/groene thee, de waarde rond 6 was en dit is niet zo zuur. Bij het slapper zetten van de thee, was die zelfs nog lager en ging in de richting van 7.
De kritieke grens voor erosie ligt bij en pH van 5,5 en lager, waarbij het glazuur van het gebit kan oplossen. Groene-/ en zwarte thee gelden dus als veilig, mits ze zonder suiker worden gedronken. De thee met fruitsmaakjes zijn op basis van deze theesoorten dus zijn ook veilig.
Het wordt iets anders als de thee op basis van natuurlijke fruitextracten of - stukjes gemaakt is of bij een echte kruidenthee.
De pH waarde kan dan oplopen van 3,3 tot 6 à 7 en de laagste waarde kan dan vergeleken worden met frisdranken ( gem. 3,2 pH)sinaasappelsap (3,8) of appelsap (2,8) Kijk hier voor een lijst...scrollen tot onderaan;
https://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/problemen-tandvlees/tanden-poetsen-na-thee-drinken

In elk geval is Icetea te ontraden, niet alleen vanwege het zuur maar ook voor de vele suikers die hierin aanwezig zijn!

Blijft wel het feit dat thee zorgt voor aanslag op de tanden. De aanslag is echter meer cosmetisch een probleem dan medisch. Een goede mondhygiënistische behandeling
op regelmatige basis kan dit dan weer verhelpen.
amc