Wat zit er in dit koolhydraatarme brood?
Het brood is gemaakt van ingrediënten die je niet zo snel zou verwachten in een brood. Meestal gebruik je vooral meel, eieren en water. Maar in dit brood zitten toch een aantal verrassende ingrediënten.

250 gram Griekse Yoghurt
6 eieren
75 gram gebroken lijnzaad
100 gram sesamzaad
75 gram fijngemalen zonnebloempitten
75 gram roomboter zonder zout
2 flinke theelepels bakpoeder
1,5 theelepel zout
7 jaar geleden
Meestal is een deel van het tarwemeel vervangen door sojameel, omdat hierin minder koolhydraten zitten. Sojameel bevat meer eiwitten dan tarwemeel.
Daarnaast wordt er in brood met een verlaagd koolhydraatgehalte vaak gebruik gemaakt van extra olie of margarine en/of ingrediënten die van nature een hoog voedingsvezel en/of vetgehalte hebben. Denk bijvoorbeeld aan lijnzaad en zonnebloempitten. Door een hoger vetgehalte bevatten dit soort broden vaak meer calorieën dan gewoon brood. Overigens zijn dit wel vooral de goede onverzadigde vetten.
Amadea