Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Dat type boerderij noemt men een "Victoriaanse boerderij" of ook wel een "Mansard boerderij". Deze herkenbare stijl heeft inderdaad dat mooie mansardedak met twee verschillende hellingen.

Je ziet dit vaak in het Amerikaanse platteland en het heeft vaak ook leuk gedetailleerd houtwerk. Het is een gezellige en karakteristieke bouwstijl die vaak voorkomt in oudere huizen.

Wie heeft er ervaring met deze boerderijtypes? Welke kenmerken vallen jullie het meest op?
(Lees meer...)
2 maanden geleden
Ik weet niet of dit is wat je zoekt. Maar in Amerika noemen ze dit soort daken "gambrel roofs". En dat vindt je vaak op huizen die zij typeren als "Dutch Colonial".
(Lees meer...)
2 maanden geleden
Bordensteker
2 maanden geleden
De vraag is naar een boerderijtype.
De in de vraag getoonde AI afbeelding is niet echt een boerderij (waar de vraagsteller expliciet niet naar toe wilde) maar eigenlijk een schuur zonder woonaccomodatie. De afbeelding toont een rare AI variatie op een gambrel dakvorm maar nu met extra 'derde' vlakken.
Het antwoord kan m.i. niet een woonhuis zijn. Zodoende mijn min. Als reactie had het gekund.
Antoni
2 maanden geleden
Staar je niet blind op de afbeelding, @Bordensteker. Die is ter illustratie. Ja, een woonhuis ontbreekt, maar dat was niet per se mijn bedoeling toen ik dit plaatje koos.
Dat wordt een 'Dutch barn' genoemd. Barn betekent schuur.

Op het Amerikaanse platteland is de aanwezigheid van Nederlanders nog altijd zichtbaar. Migranten nemen vaak tradities en gewoontes uit hun vaderland mee en de Nederlanders die naar Amerika togen vormden daarop geen uitzondering. Onder invloed van het klimaat, de bouwmaterialen, de leefomstandigheden en de komst van de Engelsen, ontwikkelden de boerderijen in ‘het nieuwe land’ zich vanaf de tweede helft van de 17e eeuw tot een type bestond uit een vrijstaand woonhuis (Dutch house), een schuur (Dutch barn), in sommige gevallen een arbeiders- of slavenwoning, een buiten-wc en een hooiberg. De meeste Dutch Farmsteads hebben de loop der eeuwen niet overleefd en zijn slechts op onderdelen bewaard gebleven. Maar van de Dutch barn zijn nog tal van voorbeelden vindbaar.

Hier is leuke informatie te lezen over waarom deze schuren rood zijn: https://tiogatours.nl/blog/waarom-zijn-schuren-in-amerika-rood/
(Lees meer...)
2 maanden geleden
Bordensteker
2 maanden geleden
Mede vanwege de twee lezenswaardige links is dit een monumentaal antwoord te noemen!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing