Hoe kan ik de doorbloeding van mijn paard beter maken?

Wat voor voeding, verzorging enzovoort?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door het paard te (laten) masseren en te laten bewegen, vaak zijn er speciale oefeningen nodig, welke goed zijn voor jouw paard kun je overleggen met een veearts/dierenarts, of paardentrainer.

Antwoorden (1)

Men kan wel allerlei middeltjes door het voer doen voor een betere doorbloeding, maar een (plaatselijk) probleem los je daar niet mee op.
Beter is een slecht doorbloed gedeelte van het paardenlichaam te masseren om de doorbloeding te stimuleren met een verwarmende linement. Deze spierverwarmende vloeistof wordt gebruikt voor het verstevigen van de spieren en om stijve spieren en stramheid te voorkomen. Meestal te gebruiken in verdunde vorm. Gebruik in pure vorm kan huidirritaties veroorzaken. Een liniment is voor massage van de spieren voor of na het rijden en om de benen ermee af te sponzen.
De stofwisseling van een paard verloopt via de huid, vooral tijdens het wisselen van de vacht.
Bij verharing laten de haren op de achterhand en op de schouder altijd makkelijker los, daar kun je harder met een rosborstel overheen, is ook goed voor de doorbloeding.
Krachtige borstelbeurten verhogen de doorbloeding van het gehele organisme. Deze massage verhoogt de weerstand en het prestatievermogen van het paard en stimuleert een gezonde haargroei.

De bloedvoorziening van de hoef is bij veel van de gedomesticeerde paarden ernstig gehinderd. Om dit te voorkomen is veel beweging noodzakelijk. Het hoefmechanisme werkt namelijk alleen als het paard loopt. Bij een stilstaand paard is er geen pompbeweging en worden de afvalstoffen nauwelijks meer afgevoerd.
Veel beweging over een harde ondergrond zorgt voor een betere doorbloeding van de hoeven.