Wat is het gezondste frisdrank?

Wat is nou het gezondste of minst schadelijke frisdrank? Ik krijg vaak te horen dat ik niet zoveel cola moet drinken maar wat zijn goede alternatieven (behalve kraantwater/spa blauw) dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ha, die Anoniemand; Spa rood (of een ander merk huppelwater) is nog niet genoemd. Desnoods met een scheut limonadesiroop.

Er zijn er een paar, kombucha bv. en waterkefir. Ik ben zelf meer bekend met waterkefir, vandaar dat ik daar even op doorga. De grote voordelen daarvan zijn: - dat het smaakt als een heerlijke frisse frisdrank (met prik), geen straf om te drinken dus. Er is niet iets vergelijkbaars qua smaak, maar rivella komt nog het meest in de buurt. - Het is een probiotica, dus je krijgt ongemerkt een combinatie binnen van goede bacteriën en gisten, waar je anders in de supermarkt fors voor moet betalen. Zeer goed voor de spijsvertering en wordt goed verdragen door de darmen. - Het is zeer betaalbaar, je maakt het immers zelf o.b.v. verkrijgbare waterkefirkorrels (eenmalig aanschaffen en levenslang gebruiken) en eenvoudige ingrediënten, zoals water, (biologische) suiker en vijgen (of andere gedroogde vruchten). - De smaak kun je zelf bepalen, doordat je zelf behoorlijke vrijheid hebt, m.b.t. de ingrediënten die je gebruikt. Dus bv. ook of en hoeveel restsuikers de zelf gebrouwen drank zal bevatten. Er kunnen zelfs kruiden gebruikt worden. - Het is supereenvoudig te maken. 1 x per 2 dagen "oogst" je de drank, waarna het proces opnieuw begint. Het kost je ongeveer 5 min. van je tijd. Voor liefhebbers is er ook een kefirboek beschikbaar, hoewel niet overal meer verkrijgbaar. Zie link hieronder. Er bestaat ook nog een zuivelvariant, die qua gezondheidswaarde gelijk is, namelijk melkkefir. Ook wel yoghurtplantje, of kefirplantje genoemd. Misschien dat andere deskundigen wat over kombucha kunnen vertellen, ook een zeer gezonde aanbevelenswaardige drank.

Bronnen:
http://kefir.goedbegin.com
www.kefirboek.tk
www.melkkefir.nl
www.waterkefir.net

Eén of twee glaasjes cola light is zo slecht nog niet. Thee is heel gezond. Smoothies zijn erg lekker en gezond. Met ranja bepaal je zelf hoeveel suiker je in je glas doet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100