Snoep en koek kauwen en uitspugen; is dat een eetstoornis?

Het is best vies, maar vroeger had ik eetbuien. De laatste tijd koop en chocola en koek en thuis stop ik het in de mond en spuug ik het weer uit. Soms wel tien chocoladereden of koeken. Dit is niet normaal en kost veel geld, maar ik kan er niet mee stoppen. Het lijkt wel een hobby. Is dit een eetziekte? het lijkt niet op boulimia, anorexia of BED, omdat ik niet compenseer enzo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Je vertoont afwijkend eetgedrag, namelijk het kauwen en dan weer uitspugen van eten. Dan kan je inderdaad stellen dat er sprake is van een eetstoornis, ongeacht welk labeltje je erop plakt. Mocht je het toch willen weten, waarschijnlijk Eetstoornis NAO (niet anders omschreven). Quote (bron): "Mensen gebruiken grote hoeveelheden voedsel achter elkaar, maar zij slikken het niet door. Nadat zij erop hebben gekauwd spugen zij het weer uit."

Ga langs de huisarts en doe je verhaal. Dan zal je hulp krijgen om dit obsessieve eetgedrag weer af te leren.

Wil je geen hulp zoeken, probeer dan zelf ermee te stoppen. Geniet van alles wat je in je mond stopt, maar spuug het niet uit en slik het door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je het gevoel hebt dat je er niet mee kunt stoppen en dat het je leven beheerst, dan is het dus geen hobby. Het is jouw eigen persoonlijke rare eetgedrag, en als je wil mag je dit rustig een eetstoornis noemen. Maar je bent wel ZELF degene die er iets aan moet gaan doen.

Of het nu past in het plaatje van een van de beschreven eetstoornissen, is niet zo relevant. Wat belangrijk is, is of jij er last van hebt en er mee wil stoppen. Heb je het al serieus geprobeerd?

Misschien helpt het een stuk als je er met iemand over kunt praten, en dan gezamenlijk realiseerbare doelen stelt om er mee op te houden (b.v. 'ik mag vandaag alleen EEN chocoladereep vermalen en verder eet ik alles wat ik in mijn mond stop, gewoon op'). Dus betrek er iemand bij, je moeder, je huisarts, een vriendin, en blijf er niet alleen mee lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gok dat je inderdaad een lichtelijk gevoel hebt dat je dik bent en dat je daarom alleen het snoep eet voor de smaak en het vervolgens uit spuugt om niet "dikker" te worden.. officieel is dit geen vorm van eetstoornis maar het kan wel een begin zijn van anorexia of boulimia.
Mag ik vragen hoe oud je bent? (en als je wil ook je lengte en gewicht.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met je eens.
Ik heb zelf Anorexia en dat proeven en uitspugen heb ik ook gedaan.
Vraagstelster denkt dat zelf dat het hier niet op lijkt maar dat klopt dus niet.
Lijkt mij dat dit best het begin van een eetstoornis kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+En een plus voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
170cm en 67kg, bijna te zwaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben 18, maar doe dit al heel lang