Kan je voedselvergiftiging krijgen door chocolade dat over datum is?

Ik had laatst een reep Tony's Chocolonely gekocht, maar nu blijkt dat er allemaal witte uitslag op de reep zit... Het zijn een soort witte vlekken. Is dit schimmel? De reep zelf is pas 1 dag over datum. Kan ik alsnog voedselvergiftiging krijgen als ik deze toch chocoladereep eet?

4.5K
SentWierda
3 jaar geleden
Mits de verpakking heel is kan chocolade maanden over de datum nog worden gegeten. Ook een jaar over de datum kan geen kwaad.
Chocolade kan niet schimmelen en ook niet bederven.
Pas als de smaak heel anders is dan je verwacht, is er iets aan de hand. Dan gooi je de chocolade weg.
https://mintsolutions.eu/chocolade-bederven/

Antwoorden (2)

Nee hoor. Dat soort vlekken ontstaat op chocolade wanneer deze te koud heeft gelegen. Het is alleen te zien maar niet te proeven. Je zult er niets door oplopen.
Amadea
3 jaar geleden
Nee.

Laura's Bakery noemt 3 verschillende oorzaken voor het wit uitslaan van chocola:

"VOCHT
Bewaar chocola niet op vochtige plekken. Als er condens op chocola komt, veroorzaakt dit een witte waas. Dit noem je sugarbloom of suikerrijp. Door het vocht komen er suikers uit de chocola los, bij het verdampen van het vocht blijven deze suikers op het oppervlak achter. Dit resulteert in witte vlekken op je chocola. De koelkast is daarom geen goede bewaarplek voor chocola.

TEMPERATUUR
We weten allemaal dat je chocola niet te warm moet bewaren, dan smelt het. Maar je mag het ook niet te koud bewaren. Chocola blijft het best tussen de 12 en 25 graden, liefst rond de 18 graden. Wanneer chocola warmer wordt dan 25 graden, begint de cacaoboter uit te treden. Bij het afkoelen kristalliseert deze cacaoboter en vormt het een laagje van vetkristallen. Juist, dit veroorzaakt die witte waas. Dit noem je fatbloom of vetrijp.

TEMPEREREN
Je hebt er waarschijnlijk wel eens van gehoord; tempereren. Ik zal er binnenkort een uitgebreider artikel over schrijven, voor nu beschrijf ik het kort en bondig. Bij tempereren verwarm je chocola tot het een temperatuur tussen de 40 en 45 graden bereikt. De cacaoboterkristallen en suikerkristallen zijn nu uit elkaar gevallen. Door de chocolade te koelen tot 28 tot 30 graden ontstaan er weer hele kristallen. Dit noem je tempereren.

Als je chocolade goed tempereert krijg je na het uitharden perfecte chocolade. Wanneer de chocolade niet goed getempereerd is, slaat de chocola wit uit. De kristallen zijn dan niet goed hersteld wat voor de witte waas zorgt."

Chocolade kan honderden jaren goed blijven, mits onder de juiste condities bewaard. Ik heb eens gelezen dat mensen een diepgevroren chocoladereep hebben teruggevonden van overwinteraars op Nova Zembla* Hij zal z'n beste tijd gehad hebben maar was naar verluidt voor consumptie geschikt.
. * 1596-1597
Toegevoegd op 25 januari 2021 18:32: tekst