Hoe krijg je toch alle vitaminen binnen als je geen vlees meer eet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
tinus1969
9 jaar geleden
Het antwoord hangt er grotendeels vanaf wat je wel aan dierlijke producten eet. Vis? Zuivel/melk? Ei?
Je hebt absoluut dierlijke producten nodig voor vitamine B12; verder is het zonder dierlijke producten lastig om voldoende mineralen (vooral ijzer) en hoogwaardig eiwit binnen te krijgen.
Overigens; zuivel is ook een slechte bron van ijzer en andere mineralen, zelfs eigenlijk van calcium (t is dat er zoveel van inzit....).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vitamine b12 zit ook in brocolie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@daphne91:
alleen minder dan 0,00
http://www.dietandfitnesstoday.com/vitamin-b12-in-broccoli.php
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1137

Het beste antwoord

Vegetariërs zijn mensen die geen vlees, vis, schaaldieren of gevogelte eten. Zo’n 4,5% van de Nederlanders eet volledig vegetarisch. Daarnaast zijn er ook veel mensen die regelmatig vegetarisch eten: de ‘parttime’ vegetariërs.
Voeding voor vegetariërs
Bij een goed samengestelde vegetarische maaltijd is het mogelijk om zonder vlees of vis alle benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen. Maar er zijn wel een paar aandachtspunten. Dit zijn vitamine B12 en ijzer.

Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Daarom moeten vegetariërs dagelijks zuivel (en eieren) gebruiken. Plantaardig ijzer wordt moeilijker opgenomen dan dierlijk ijzer. Daarom ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor ijzer bij vegetariërs anderhalf keer hoger dan bij mensen die wel vlees eten. Maar er zijn voldoende plantaardige ijzerbronnen om in de behoefte te voorzien. Bovendien wordt geadviseerd om bij elke maaltijd vitamine C te eten. Dit zorgt ervoor dat het lichaam ijzer uit plantaardige producten beter opneemt. Koffie, thee, rode wijn, oxaalzuurrijke groenten en fytinezuur remmen de ijzeropname. Deze kun je als vegetariër dus beter niet in combinatie met ijzerrijke plantaardige voedingsmiddelen eten.

Naast ijzer en vitamine B12 is vlees ook een belangrijke leverancier van eiwit, zink, vitamine D en verschillende B-vitamines. Een goede vervangende bron van deze voedingsstoffen is bij vegetariërs belangrijk.

Supplementen
Vegetariërs hoeven in principe geen extra vitamines of mineralen te gebruiken, mits ze voldoende en gevarieerd genoeg eten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yup...
Een vleesvervanger of een schepje extra bonen... af en toe een handje noten.
Vegetariër zijn kost niet zoveel moeite hoor. :)
+ voor het antwoord.
tinus1969
9 jaar geleden
Tegenstrijdig antwoord: eerst is het 'goede vervangende bron is belangrijk' en dan 'geen extra supplementen'.
bamibal
9 jaar geleden
@tinus1969: Een vervangende bron is niet hetzelfde als supplementen. Er wordt bedoeld dat als je zorgt dat je via normale voeding al je voedingsstoffen binnen krijgt, je geen pillen hoeft te gebruiken.
tinus1969
9 jaar geleden
@Bamibal: En wat is normale voeding in dit verband? Juist ja -vlees cq dierlijke producten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vleesvervangers (vega burgers etc) behoren ondertussen ook tot de "normale" voeding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tinus: dierlijke producten zoals ei, kaas (is lang niet altijd vegetarisch, maar er is zeker vegetarisch kaas te vinden) of producten waar vitamine B12 aan is toegevoegd zoals verrijkte sojamelk of kant-en-klare vleesvervangers. Dat hoeft dus niet altijd vlees te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ tinus, onder vervangen kun je heel veel verstaan. Noten, fruit, groente. Je hoeft inderdaad geen suppelementen te nemen. Ik ben al jaren vegatariër en heb nog nooit pilletjes daarvoor hoeven innemen. Compensatieplusje van mij +

Andere antwoorden (1)

Hoi winterday,
Ik eet al vanaf mijn 11e geen vlees of vis meer en later ben ik ook gestopt met melk en eieren. Sinds een week of drie heb ik tarwegraspoeder ontdekt. Daar zit zo'n beetje alles in wat goed is voor een mens. Je moet het maar even googelen omdat de lijst vitaminen en mineralen zo groot is. Het is natuurlijk geen vervanging voor de gezonde dagelijkse voeding maar een mooie en vrij goedkope aanvulling op een vegetarische/ veganistische levensstijl.
Een maal daags een eetlepel poeder in wat water, erna een flink glas water om de vieze smaak weg te spoelen en je hebt je benodigde voedingsstoffen voor de dag binnen. ( schijnt gelijk te staan aan 1 ons groente en 2 stuks fruit)